Plonsjes: tien nummers die wij momenteel op repeat hebben staan

door Zeno Van Moerkerke

Wij plonsden dit weekend gretig in het water van Best Kept Secret, en hoewel dat ons notitieboekje niet ten goed kwam, penden we enkele uitgebreide verslagen vanop de weide. In de tussentijd misten we een weekend vol straffe nieuwe singles, en tijdens het inhalen ervan noteerden we uiteraard onze favorieten, ofte plonsjes, voor jullie. De tien plonsjes van deze week komen van Zeno, Gilles en Stan. Onderaan vind je een Spotifyplaylist met alle plonsjes van het voorbije jaar.

Snail Mail – Golden dream

Snail Mails debuutalbum bevestigde ons vermoeden: ze is ongetwijfeld een van dé doorbraken van 2018. Als wij met het mes op de keel een van de albumtracks moeten oplijsten, gaan wij voor ‘Golden dream’. Niet omdat deze ons elke keer aan het heerlijke ‘New gold dream‘ laat denken, wel omdat die laatste twintig seconden ons elke keer onverhoeds in het hart raken. (Zeno)

BADBADNOTGOOD – I don’t know Ft. Samuel T. Herring

BADBADNOTGOOD en Future Islands-frontman Samual T. Herring toonden zich al een winning team op ‘IV’, de vorige langspeler van het Canadese jazztronicahop-trio/-eigenlijk nu viertal. ‘Time moves slow’ bleek daarop de perfecte single (met miljoenen streams) en was de doorbraak bij een nog groter publiek. ‘I don’t know’ breidt nu een succesvol vervolg aan de samenwerking tussen beide artiesten: opnieuw druipt de pathetiek van Herrings croonende stem, die op nog dynamischere wijze allerlei uithalen opzoekt. BBNG houdt het bij minimalisme – nogal uitzonderlijk in hun geval –, met strijkers als prominentste melodische invalshoek. Lees dus: een volledige plaat van dit geluid zou allerminst misstaan. (Gilles)

Totally Enormous Extinct Dinosaurs – Leave a light on

Totally Enormous Extinct Dinosaurs, of te TEED, is het veel te lange alter ego van de Britse producer met veel te lange naam, Orlando Tobias Edward Higginbottom. Als producer houdt TEED het ook niet simpel, en op ‘Leave a light on’ gaat hij niet de richting uit van Marble Sounds, maar wel van wijdopen, emotionele indiepop. (Zeno)

This Will Destroy You – Language of memory

De postrockers van This Will Destroy You houden wel van een verjaardagsfeestje. Twee jaar geleden kreeg debuut ‘Young mountain’ al een heruitgave voor z’n tienjarig bestaan, en nu is het de beurt aan hun zelfgetitelde, overigens fantastische tweede. De verplichte bonustrack heet ‘Language of memory’, waarop de Amerikanen na een ingetogen, sfeervolle inleiding het grof geschut bovenhalen. Reken maar van yes dat This Will Destroy You deze sloophamer zal meezeulen naar het Antwerpse Summer Gloom Festival deze zomer. (Stan)

Maribou State – Feel good (feat. Khruangbin)

Khruangbin overtuigde dit weekend al vroeg op de namiddag een aangestroomde festivalmeute op Best Kept Secret, en toen wij terug thuis kwamen overtuigden ze ons een tweede keer, ditmaal in het kielzog van producerduo Maribou State. (Zeno)

Tove Lo, Charli XCX, Icona Pop, Elliphant & ALMA – Bitches 

Tove Lo mag dan soms de muzikaal iets bravere versie van Charli XCX zijn, als ze clips maakt, vergeet ze niet tegen elke scheen van het patriarchaat te schoppen. Met een resem aan sterke features vormt Bitches een vettige poptegenpool van de in hiphop zo gegeerde posse cut. (Zeno)

Jonathan Bree – Sleepwalking

Met live performances in het achterhoofd, verwacht je van een man die in een witte morph suit, bontjas en toupetje door het artistieke leven gaat geen aardedonkere creaties. ‘Sleepwalking’ is echter een masterclass aan zwarte energie oproepen met z’n slepende ritme en zwellende violen. (Zeno en onbekende)

Flasher – XYZ

Flasher is een postpunktrio uit Washington dat al even op de radar stond bij de blogosfeer. Met debuut ‘Constant image’ leveren ze een ijzersterke staalkaart van hoe postpunk te brengen zonder in de vallen van cliché’s te, euh, vallen. (Zeno)

FIDLAR – Have a cigar (ft. Dr. Dre and AM)

De keetschoppers bij FIDLAR moeten Kanye’s ‘Lift yourself’ gehoord hebben en zich bedacht hebben dat viraal gaan in deze tijden toch een hoger goed is dan een selectie in één of andere singleslijst. Vervolgens namen ze een trapbeat op, printten ze de tekst van Pink Floyd’s ‘Have a cigar’ uit en de gitaartabs van Arctic Monkeys’ ‘Do I wanna know’. Gooi daarover een willekeurige quote van Dr. Dre zodat die tussen de features kan blinken en je krijgt een verrassend moddervet staaltje hardrock. (Zeno)