Plonsjes: tien nummers die wij momenteel op repeat hebben staan

door Zeno Van Moerkerke

Het lijkt alsof de stortvloed aan nieuwe albums van de laatste maanden overgewaaid is. Zo krijgen we eindelijk de tijd om wat gemiste releases van het voorjaar terug op te vissen. Maar niet getreurd: ook in deze rustige weken vissen wij naar de beste muziek. Deze week komt de selectie van Pascal, Mattias en Zeno. Onderaan vind je een handige Spotifylijst met alle plonsjes van 2018

.

Christine And The Queens – Doesn’t matter (Voleur de soleil)

Christine kondigde deze week haar tweede album ‘Chris’ aan, dat op 21 september uitkomt bij Because Music. Bij die aankondiging kwam ook deze uiterst aangename tweede single kijken. Net als vorige single ‘Damn, dis-moi’ verschijnt dit frisse electropopliedje in zowel een Engels- als Franstalige uitvoering. Wij verkiezen toch de Franse uitvoering. (Pascal)

BROCKHAMPTON – 1999 wildfire

Het zou ons niet verbazen als de titel van deze nieuwe single van BROCKHAMPTON een rechtstreekse verwijzing naar Outkast is – de raps van het collectief en gastrapper Jazze Pha doen wel erg hard denken aan André 3000 en Big Boi. Het vertrek/ontslag van Ameer Vann lijkt in ieder geval goed verwerkt. Nog snel een nieuw album afwerken voor Pukkelpop, boys? (Mattias)

Future – Doh doh ft. Young Scooter

Sinds het legendarisch sterke ‘DS2’ is Future wat beginnen slabakken. Ingehaald door zijn eigen ongelofelijke releasetempo was het vooral sterke momenten zoeken tussen eindeloze hopen matigheid. Op zijn nieuwe mixtape ‘Beastmode 2’ is het niet anders, maar net zoals we bij vorige releases fantastische singles als ‘Mask off’ of ‘Patek water’ kregen, is er deze keer het ijzersterke moneyanthem ‘Doh doh’. (Zeno)

felicita feat. Caroline Polachek – Marzipan

‘Marzipan’ is niet de chaos die op ‘frenemies’ of ‘a new family’ te vinden was. Deze eerste single uit ‘hej’, het debuutalbum van felicita dat 3 augustus verschijnt via PC Music, is een spokende, gewichtloze renditie van een Pools slaapliedje dat zijn verstillende magie uitstraalt via de stembanden van Caroline Polachek. Zoete dromen. (Pascal)

Molly Nilsson – Serious flowers

Ergens tussen de soundtrack van ‘Stranger things’ en ‘Twin peaks’ balanceert de nieuwe single van de Zweedse Molly Nilsson. Eentje voor nachtelijke autostrades en hele trage danspasjes. (Mattias)

S10 – Moskou

Stemmen in het hoofd, antipsychotica, suïcidale gedachten en de isoleercel, Stien den Hollander a.k.a S10 is er allemaal bijzonder openhartig over. De zeventienjarige rapper uit Hoorn vormt op die manier een – overigens broodnodig – unicum in het Nederlandse hiphoplandschap met zwaarmoedige maar goudeerlijke liedjes waarin ze niets romantiseert. Nu heeft de artieste met ‘Lithium’ een tweede ep uit waarop ‘Moskou’ de ijskoude aftrap geeft. (Pascal)

The Parrots – Girl

Het rammelt in Spanje, want naast Hinds en Mourn zijn ook The Parrots stevig bezig. ‘Girl’ is een aanstekelijke bedoening waar we graag verliefd op worden. (Mattias)

Her’s – Harvey

Her’s werpt zich op als een van de tofste gitaarbandjes die Liverpool de laatste paar jaar heeft voortgebracht. De nostalgische, zonovergoten indierock van ‘Harvey’ toont nog maar eens waarom de buzz rond het duo volkomen terecht is. 24 augustus brengt de band haar nieuwe plaat ‘Invitation to Her’s’ uit via Hit Or Heist. (Pascal)

Lil Yachty  – Who want the smoke ft. Cardi B & Offset

‘Who want the smoke’ mag dan wel een stereotype trap banger zijn, Lil Yachty beseft maar al te goed dat Cardi B het momentum aan haar kant heeft om net die nummers op te tillen boven hun niveau. BlocBoy JB zorgt ter verrassing voor de adlibs en Offset komt aan het eind nog binnen om de resterende 30 seconden plat te branden. (Zeno)

Daniel Avery – Quick eternity (Four Tet Remix)

Geen ander die ochtendse dauwdruppels zo helder muzikaal kan weergeven dan Four Tet. Opnieuw geen sprake van instant gratification hier. Kieran Hebden bouwt zijn remix voor Daniel Avery’s ‘Quick eternity’ naar Four Tet-traditie minutieus op met lagen aan door elkaar verweven melodietjes die de helft van het negen minuten durende epos innemen, om dan uit te komen op een clubtrack voor in de vroege uurtjes. (Pascal)