Plonsjes van de week: tien nieuwe liedjes die je gehoord moet hebben

Deze keer kunnen we kort zijn in deze inleiding: Deze week was écht een goede week voor muziek! Vele liedjes losten de hoge verwachtingen in. Daarnaast kwamen er de afgelopen dagen ook nog eens een heleboel sterke albums uit, daarover kan je natuurlijk meer lezen in onze albumreviewsectie. Dan rest me nog te zeggen dat je hieronder onze Spotify-lijst met Plonsjes kan volgen en dat Matthias Desmet, Johan Baeten, Jens Van Lathem en Thomas Konings deze week de liedjes kozen.

Frank Ocean – Chanel

Franks recente samenwerking met Migos en Calvin Harris, blijft een splijtzwam op onze redactie. Maar dankzij dit nieuwe nummertje kunnen we terug de vredespijp roken en ons opwarmen rond dit gevoelige dingetje, dat volledig in de lijn van ‘Blonde’ ligt. De boodschap van dit snoepje: geld maakt niet gelukkig. En maar merknamen droppen… (Matthias)

Real Estate – Stained glass

Het zijn lieve jongens, die van Real Estate. Als je wilt weten hoe je hun perfect uitgebalanceerde, weemoedige, nieuwe nummer moet spelen, hoef je enkele deze video te bekijken. De heren deden hetzelfde als bij ‘Crime’, de tweede single van hun vorige plaat. De traditie mag, wat ons betreft, in ere worden gehouden. (Matthias)

Fleet Foxes – Third of May/ Odaigahara

Een bekentenis: Ik snak al naar meer psychfolkmateriaal van Fleet Foxes (foto), sinds ik voor het eerst ‘The shrine/ an argument’ hoorde. Dat is maar liefst zes jaar geleden, zes heerlijke jaren. Tijd is meedogenloos. Het leven is mooi, ‘Third of May/ Odaigahara’ ook. (Matthias)

Chastity Belt – Different now

Zachte, repetitieve gitaarmelodieën overheersen op de nieuwste song van Chastity Belt, waarschijnlijk ons favoriete vrouwelijke viertal uit Seattle. Toch sluipt er zonder twijfel heel wat diepgang rond in die directe maar bijzonder melancholische gitaargeluiden, zeker dankzij de existentiële tekst die zware thema’s aansnijdt. Er klinkt ergens een gevoel van onrust in de zang en in de verschillende gitaarlijntjes, maar wel een onrust van grote klasse en grote pracht. (Johan)

Charli XCX – 3AM (pull up) (feat. MØ)

Dat Charli XCX de beste hits kan schrijven, mag intussen duidelijk zijn. Na ‘Boom clap’, ‘I love it’ (voor Icona Pop) en ‘Doing it’ heeft ze met ‘3AM (pull up)’ alweer een onweerstaanbare popbanger op haar nieuwe mixtape ‘Number 1 angel’ staan die geen gelijke kent qua kwaliteit en qua sound. Charli volgt geen trends, ze zet ze. Dat doet de Britse hier met een productie van EasyFun (meest underrated PC Music-artiest) en A. G. Cook die zich verrassen onopvallend houdt. Dat is eigenlijk maar goed ook, want XCX steelt de show volledig met een song die tegelijk verliefdheid en wanhoop schreeuwt, tezelfdertijd dramatisch en speels klinkt en uiteindelijk een sterke, onafhankelijke vrouw laat winnen van een fuckboy. Wie kan daar iets tegen hebben? (Thomas)

PWR BTTM – Answer my text

Met ‘Answer my text’ hebben PWR BTTM een nummer gemaakt voor alle jongvolwassenen die geteisterd blijven door teenage angst. Op hun geheel eigen manier vinden Liv en Ben een balans tussen ernstige emo en opgewekte pop. Niet alleen de tekst weet die twee eigenschappen zo sterk te verenigen (“Answer my text you dick / Maybe something I said before just wasn’t right / Or maybe your heart’s on silent mode tonight”), ook de muziek zelf reflecteert deze geslaagde evenwichtsoefening met speels huppelende strofes en een vurig refrein. (Thomas)

Lorde – Liability

De hele wereld lijkt wel stapelgek van ‘Green light’, maar mij doet het niet zoveel. Geef dan maar ‘Liability’, een tweede nummer dat Lorde deze week uit haar komende langspeler ‘Melodrama’. Daarop laat de Nieuw-Zeelandse alweer een verrassende kant van zichzelf horen. Het is geen slimme electro-pop of ambitieuze banger, maar wel een emotionele pianoballad. Waar de meeste andere artiesten zich met zo’n song zouden verslikken in melige, clichématige pathetiek, weet Lorde dit nummer net rauw, eerlijk en superpijnlijk te doen klinken. (Thomas)

Forest Swords – The highest flood

Ik had het geluk vorig jaar Forest Swords nieuw werk te zien voorstellen op Unsound Festival. Zijn set klonk toen heel erg veelbelovend met zinderende en dansbare electronica die verder bouwde op de sound van het alweer vier jaar oude ‘Engravings’. Op ‘The highest flood’, de eerste single van Matthew Barnes’ Ninja Tune-debuut, zijn die kleine verschuivingen qua sound al heel stilletjes merkbaar, hoewel de aantrekkingskracht van de song vooral ligt in de mystiek en de sterke spanningsopbouw. Een fijne aanvulling daarop is de oosters aanvoelende electronica, die het liedje uit z’n comfortzone weet te trekken. (Thomas)



Sorority Noise – Disappeared

Sorority Noise releaset nog een laatste single voor ‘You’re not as ___ as you think’ uitkomt volgende week. Het volume en de intensiteit gaan op ‘Disappeared’ een beetje naar beneden vergeleken met die eerste twee proevertjes, maar het thema blijft pakkend: de dood van een boezemvriend. (Jens)

TOPS – Petals

leuk (bn):
amusant, dolletjes, enig, geinig, grappig, lollig, mieters, moppig, olijk, vrolijk, prettig, tof, vermakelijk (Jens)

Laatste artikels

Zandloper

Discovery

Wedstrijden

In de kijker

Meer Indiestyle