Release Radar 11/10: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Mattias Goossens

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Adriaan de Roover – Leaves

Als Oaktree drukte Adriaan de Roover reeds zijn stempel op de Belgische electronica-scene. Een volwaardige debuut-lp bleef echter uit, tot de Antwerpenaar dit jaar terug opdook en ‘Leaves’ aankondigde. De producer trok voor deze plaat Justin Vernon-gewijs naar een huisje in de Ardennen. Het resultaat van die retraite is knisperende organische electronica die ergens tussen eenzaamheid en troost doolt. (Pascal)

Allah Las – Lahs

Vandaag verschijnt de vierde langspeler van Allah Las, voor het gemak ‘Lahs’ gedoopt, hun tweede album op het label Mexican Summer. Dit naar eigen zeggen meest samenhangende en ambitieuze werk tot op heden brengt een verse portie psychedelische garagerock die je tijdens druilerige herfstdagen met heimwee terug doet denken aan die mooie zomer van 2019. (Koenraad)

Big Thief – Two hands

Het was een heel fijne verrassing toen Big Thief twee maanden geleden aankondigde dat ‘UFOF’ niet het enige album was dat dit jaar zou verschijnen. Met de release van ‘Two hands’ dikt de band rond Adrianne Lenker zijn discografie aan tot vier albums. Singles ‘Not’ (kandidaat voor nummer van het jaar!) en ‘Forgotten eyes’ deden verhopen dat de nieuwe plaat niet onder de hoge lat van de vorige releases zal gaan. “’Two hands’ has the songs that I’m the most proud of; I can imagine myself singing them when I’m old,” zegt Adrianne Lenker er zelf over. Wij draaien het album dit weekend alvast helemaal kapot. (Quinten)

Blue Hawaii – Open reduction internal fixation

Het is jammer dat googlezoektochten naar Blue Hawaii nog steeds verzanden in de gelijknamige musicalfilm met Elvis Presley. Nochtans is het Canadese duo ondertussen al aan z’n derde plaat toe. Gaven ze op voorganger ‘Tenderness’ nog virtuele knuffels, dan leiden ze je nu met uitgestrekte hand mee naar de dansvloer. (Mattias)

Elbow – Giants of all sizes

‘Giants of all sizes’ is een plaat zoals enkel Elbow ze kan maken: rustig meanderend van nummer naar nummer, met af en toe een stevige uppercut van een gitaarsolo. Zoals in de single ‘White noise white heat’, over de Grenfellwoontoren die twee jaar geleden afbrandde in Londen. Deze plaat laat zien waar de band voor staat: warm, zacht, positief. Maar ook kritisch zonder verbitterd te klinken. Blij dat dat vandaag nog kan. (Joren)

Kim Gordon – No home record

Als Patti Smith de punkoma is, dan is Kim Gordon de oudtante die niet naar het familiefeest wou komen omdat ze wel wat beters te doen had. Meewerken aan een boek over vrouwen in de muziekwereld, of haar naar een expo van haar beeldende kunst gaan bijvoorbeeld. Op haar zesenzestigste brengt de voormalige Sonic Youth-frontvrouw haar solodebuut uit, en daarop klinkt ze nog steeds even kwaad en urgent. (Mattias) Lees hier de volledige recensie.

Newmoon – Nothing hurts forever

Shoegaze/dreampop-band Newmoon wist enkele jaren geleden een flinke hype op te bouwen, dankzij een goed ontvangen debuutplaat en de sterke liveshows die daarbij gepaard gingen. Nu is er album nummer twee, en de vijf heren uit Antwerpen/Gent hebben de reverb-knop van hun gitaarpedalen wat teruggeschroefd, waardoor de songs nu meer in de kijker komen te staan. Hoe dat is uitgedraaid, kan je vandaag ontdekken. (Martijn) Lees hier de volledige recensie.

The Hecks – My star

Postpunk-liefhebbers hoeven vandaag ook niet te treuren, want het in Chicago gevestigde The Hecks brengt vandaag z’n tweede plaat uit. We laten in het midden of het hier om een eerbetoon of schaamteloos plagiaat gaat, al vinden we spontane referenties naar Television en Preoccupations zelden een slechte zaak. (Mattias)