Release Radar: naar deze albums kan je dit weekend luisteren

door Mattias Goossens

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Big Joanie – Sistahs

Wij leerden het Londense punktrio Big Joanie kennen in het voorprogramma van de recentste show van Parquet Courts, en ook Thurston Moore toonde zich al fan van de groep. Dat het om rammende zwarte dames gaat is bijzaak, want Big Joanie speelt quota aan de kant met rammelende, beladen rocknummers. (Mattias)

Earl Sweatshirt – Some rap songs
Drie jaar na ‘I don’t like shit, I don’t go outside’ is Earl Sweatshirt terug met ‘Some rap songs’. Geen bijster originele naam, om van de vluchtige albumcover nog maar te zwijgen. Eens de kleine Earl van wal steekt, valt wederom zijn ongelofelijk talent op. Een klein halfuurtje duurt ‘Some rap songs’, maar de vijftien nummers die het album bevat, zijn wederom rap-parels van de bovenste plank. Sweatshirt klinkt immer alsof hij verwilderd, dronken en in een twijfelachtige mentale staat op je antwoordapparaat zijn verses inspreekt, al is het deze keer met een iets meer jazzy vibe. (Bert)

Ex:Re – Ex:Re
Ex:Re is bekender dan je denkt, want achter het alias schuilt Daughter-zangeres Elena Tonra. Net zoals haar band vindt ook dit project een plekje onder de vleugels van label 4AD (Grimes, U.S. Girls). Behalve ‘Romance’ dat deze week werd vrijgegeven, hoorden we nog niets van haar solowerk. Die eerste single was meteen een lijvig nummer dat ons warm doet lopen voor meer weemoed en melancholie. (Simon)

Jeff Tweedy – Warm

Het zijn weeral mooie tijden voor Jeff Tweedy-aanhangers. Hij dropte een met momenten intrieste, dan weer hilarische autobiografie, een nieuwe tournee met Wilco (12 en 13 juni in ons land) en vanaf gisteren een eerste echte soloplaat, ‘WARM’. De eerste singles verraden meer focus en een minder droge productie dan ‘Sukierae’, zijn de facto solodebuut met zoonlief Spencer op drums. Doe je innerlijke americana-fan een plezier en ontdek het zelf. (Filip)

Kassei – Muur

Op dit debuut plaat gidst het Geraardsbergse Kassei ons langs de meest pittoreske plekjes in de Denderstreek met hun eigengemaakte mix van math- en postrock als soundtrack, al noemen ze het zelf graag “kassei rock”. De bedoeling van het album is je laten schudden en beven maar vooral je laten meevoeren op de ongelijke stroken van het Denderland. De naam van het album zal bij menig wielerfanaat dan ook al het angstzweet op het voorhoofd doen parelen dat een directe link legt met de thuishaven van de groep.

Pizzagirl – Season 2

Pizzagirl pakt zijn slaapkamerpop met een krokant eightiesrandje naar eigen zeggen in een beatzeria. Copywriters heeft de Brit voor zichzelf niet nodig, net zomin als werkdruk. ‘Season 2’ verschijnt namelijk slechts een paar maand na zijn eerste ep ‘An extended play’. Klonk Pizzagirl daarop nog vrolijk en onbezonnen, dan ligt er nu duidelijk iets op zijn maag. Een brok onverteerde nostalgie naar de hitparades van dertig jaar geleden, bijvoorbeeld. (Mattias)

The Girl Who Cried Wolf – A(R)MOR

Met ‘A(R)MOR’ komt The Girl Who Cried Wolf na drie jaar stilte (met uitzondering van het knappe ‘White noise’) met een opvolger voor debuutplaat ‘Ruins’. Wat alvast niet veranderd is, is de Twin Peaks-achtige sfeer die het album kenmerkt. Voeg daarbij het gegeven dat de plaat passeerde door de handen van Tim de Gieter (bekend van zijn werk met Brutus, Fär en gelegenheidsbassist bij Amenra) en verwacht je aan donkere, melancholische indie. Of The Girl Who Cried Wolf een plekje kan opeisen in het rijtje uitstekende donkere Belgische albums van het afgelopen anderhalf jaar (Whispering Sons, Madensuyu, Flying Horseman, Amenra…), lees je eind december in ons jaaroverzicht. (Quinten)

The 1975 – A brief inquiry into online relationships

The 1975 confronteert ons met de realiteit op hun derde plaat ‘A brief inquiry into online relationships’. Charismatische frontman Matt Healy en zijn drie jeugdvrienden reflecteren in hun songs over liefde, drugs, technologie en het moderne leven an sich. De harde waarheid vervat in steengoede nummers, van spoken word voorgelezen door Siri tot neojazz en popanthems. (Guillaume)