Verse vangst: deze vier nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Een van de meest geanticipeerde Belgische releases van dit jaar moét wel de debuut-ep van Faces On TV (foto) geweest zijn. De band rond productiegenie en mixwizard Jasper Maekelberg schopte het al met drie van de vijf tracks op dat plaatje tot radiomateriaal (zie bijvoorbeeld het fijne ‘Love/dead’), en pikt daar nu nog een nieuwe single uit. ‘Pray the light’ is verrassend instrumentaal – al zou je dat afgaande op de intro niet vermoeden. Naar goede gewoonte wordt er allerlei interessants gedaan met synthezisers, al is de opbouw hier wel erg secuur: het geheel aan synthlaagjes wordt afgetopt met ijle vocals, wat in combinatie met die gitaartokkel iets hypnotiserends heeft.

Als we horen dat longtime Verse Vangst-favoriet Kassett een nieuw zijproject heeft, wordt dat uiteraard meteen onder de loep genomen: samen met Jonas De Houwer vormt hij blijkbaar Coco Haram. ‘Contemporary toyboy’ is al direct een eerste wapenfeit van het duo, uitgebracht op het Brusselse Unknown References. De titeltrack drijft Kassettgewijs op die typische lofi beats met witch house-elementjes, al is het geheel toch een pak meer uptempo en ‘dansbaarder’ dan we hadden verwacht. De zang op de track herinnert dan weer wat aan een King Krule op acid, ofzoiets. Avontuurlijk, maar vet.

Tot nog toe kenden wij geen bands uit Molenbeersel, maar Baltimore veranderde dat zopas. Het Limburgse vijftal brengt begin volgend jaar een plaatje uit, maar met ‘Glow deep’ wordt de leemte al wat gevuld. De track – opgenomen in Studio Jupiter, waar ook Whispering Sons en MANTIS al liedjes inblikten – zou een liefdesbaby van Radiohead en Tame Impala kunnen zijn. Prominente synths, ronddrijvende vocals en een perfecte psych-baslijn, alles valt mooi in de plooi – waarin die straffe productie duidelijk een groot aandeel heeft.

Meer ambitie in het opnameproces voor Dead High Wire, een post-punktrio uit Antwerpen. Voor de helft van hun recente ep ging de band namelijk aankloppen bij Studio Jezus van Pascal Deweze; die nummers verschijnen volgende maand ook op een 7″. Op ‘Satellite state brain drain’ mengt Dead High Wire vanalles door dat postpunkfundament: garagerock, noise en – zoals op ‘Defectors’ – een intelligent randje new wave.