Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Een primeur bij Verse Vangst: The Spectors (foto) zijn terug van even weggeweest, en brachten net twee nieuwe nummers op één week tijd uit. Voor haar shoegazeband schaarde Marieke Hutsebaut een nieuwe garde muzikanten rondom zich (dus geen Stefanie Mannaerts meer, onder andere), waarmee ze een 7”-inchplaatje opnam in de High Time Studio – bij Thomas van Double Veterans is dat. Van die dubbele single – release op Record Store Day zaterdag – werd eerst ‘Clyde & Bonnie’ op de wereld losgelaten. Op het eerste gehoor is het geluid van The Spectors niet spectaculair veranderd. Alles klinkt wel erg melodisch, met een gitaarlijn die mooi de vocals volgt (of omgekeerd dus), een beetje à la DIIV. ’t Zit daardoor ook snel in je hoofd, wees gewaarschuwd. ‘Sharknado’ verscheen gisteren en blijkt van een heel ander slag te zijn: instrumentaal, wat psychedelischer en met een Theremin-effectje in het ‘refrein’. Bijna filmmuziek, wat het grappige clipje bij het nummer ook mooi in de verf zet.

Crowd Of Chairs is een beloftevolle noiseband uit Gent – pun intended: ze wonnen die Gentse wedstrijd vorig jaar. Wie die scene een beetje kent, zal het niet vreemd vinden dat ze bij Live Fast Die Young zitten, waar zich nog ander zwaar materiaal schuilhoudt. Daaronder ook Youff, dat overlappende leden heeft met Crowd Of Chairs, en Maze, waarmee de band nu een split ep uitbracht. Deze ‘WASTE’ stamt wel nog af van hun debuutplaatje uit 2015, maar nu is er dus ook een clip en die is minstens even beklijvend als het nummer zelf. Een soort Sonic Youth die zich écht de ziel uit het lijf ramt, inclusief dynamische intermezzo’s.

Gitaargepingel van de lichtere soort vinden we bij The Herfsts. De zevenkoppige indieband uit Leuven brengt binnenkort zijn eerste ep uit – na (halve) finaleplaatsen in de Rock Rally en De Nieuwe Lichting, respectievelijk vier en twee jaar geleden, wordt dat ook wel eens het moment, wil de vergetelheid niet beginnen binnensluipen. ‘Two dancers’ mag de eerste single heten, en klinkt heel vrolijk. Iets te vrolijk misschien, wanneer er ook nog eens een ‘o-ho’-samenzang opduikt. Nu ja, in z’n genre best te begrijpen (en te smaken), al zijn we meer fan van wat pakweg Protection Patrol Pinkerton in deze contreien doet.

Al een tijdje bewegen Kassett en Samuelspaniel zich op de Verse Vangst-radar, allebei kwamen ze namelijk al eens aan bod in het weekoverzicht. De twee vuurden vorige week het resultaat van hun vereniging der krachten op de wereld af, met name het korte ‘SisqoV2 19 engine’. Laat de haast onuitspreekbare titel je echter niet afschrikken: we horen een intrigerende symbiose van Samuelspaniels subtiele, lichte elektronica en de kordatere beats van Kassett. Wanneer de verschillende klanken uiteindelijk samenvloeien in een vervagende soundscape en dreigen uit te doven, duwen we alvast op de repeat-knop. – Hanne Craye

Nadat Christine Denamur onlangs opdook in werk van de Franse producer M-O-R-S-E worden de rollen nu omgedraaid. De muzikante bewijst op ‘Curtains’ waarom we haar een van de Belgische beloften voor 2016 bestempelden: haar stem weet zich ook hier op geheel eigen wijze een weg doorheen de song te kronkelen. Het blijft allemaal een beetje raar, zeker dankzij een vrij vage productie, maar die mysterieuze kant maakt deze song waarschijnlijk net zo aantrekkelijk. – Thomas Konings