Verse vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Brussels producer Le Motel gooide begin dit jaar al hoge ogen met de ep die hij samen met rapper Roméo Elvis uitbracht, en ook de samenwerkingen met YellowStraps vielen unaniem in de smaak. Qua electronica ligt z’n nieuwe plaatje ‘Delude’ mooi in de lijn van dat laatste project: de glijdende synths en zachte beats op de titeltrack putten uit chillwave en ambient, al zijn het vooral de vocals van de in Berlijn vertoevende Belgische Aliosha die het geheel erg soulvol en groovy doen klinken. Zo wordt meteen ook weer duidelijk waarom Le Motel perfect zijn plaatsje verdient binnen het visionaire Tangram Records.

Giel Cromphout, die de betere noiserockliefhebber al zag rammen in z’n bands El Yunque en Blaegger, kan onder Novgrod zijn wazige solo-ei kwijt. ‘Misericorde’, dat het aankomende full album ‘Wiesengrund’ voorafgaat, heeft iets weg van akoestische, lofi post-punk. Hoewel, akoestisch: ook hier is een zeker noisegehalte nooit ver weg. Ruisende laagjes vullen het nummer op terwijl hoekige en dreigende solootjes dynamiek creëren en drums als een soort van mantra doortikken – van een opbouw gesproken, verdorie.

Nieuwe singles van onze Brusselse indiefavo’s Robbing Millions mógen we gewoon niet zomaar laten passeren. Hun debuutplaat is er sinds een paar maanden, en daarop staat best gewaagder materiaal dan ‘In the no air’: eerder rechttoe rechtaan pop dit – met hier en daar een psychedelisch randje. Frontmannen Lucien en Gaspard lieten dus eens geen plaats voor een inventieve riff of een dansbare onderlaag. De stemmige sfeer van het nummer is echter wederom zo intrigerend en onaards, dat de virtuositeit van de heren zich nog maar eens laat gelden.

Momma Said So bouwt al jaren gestaag aan de weg naar een steeds groter publiek. Er zijn weinig wedstrijden waar ze nog niet op het podium stonden, met als recentste trofee nog de gouden plak in De Beloften enkele weken geleden. Goed moment dus voor een single, moet het Avelgemse viertal gedacht hebben. ‘Mine to use’ etaleert zowat alles waar ze in uitblinken: die swingende vibe door de ietwat zwalpende ritmesectie, schijnbaar nonchalant geplaatste gitaarlijntjes en gelaagde samenzang met heel wat melodie. Kasper Cornelus is merkbaar een vakkundige songsmid die met genoeg melancholie een dijk van een (post-)popnummer kan neerzetten.

De vorige track van Nightshopp die in Verse Vangst stond, polariseerde de Indiestylecrew. “Is dit nu eerder witch house of weightless grime?” was de kwestie; en die leidde zelfs tot een poll. Of het relevante dan wel vage termen zijn, laten we even in het midden; feit is dat het duo zopas met een nieuw nummer op de Soundcloudproppen kwam, en we dat alweer in diezelfde moeilijke sferen durven situeren. ‘An open secret’ klinkt in elk geval erg beklijvend, en weeft op twee minuten tijd laagjes stevige electronica door elkaar, zonder overdadig te klinken. En nu is het uitkijken naar track twee van ‘EP .2’.