Verse vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Intermediale samenwerkingen, het is niets nieuws binnen de electronica. Inne Eysermans werkte zo al samen met schrijfster Saskia De Coster, naast een muzikaal filmproject dat ze dit jaar voor Film Fest Gent uitdacht met mixed media-kunstenares Anne Van de Star. Hiele deed onlangs iets gelijkaardigs voor ‘Saints’, een documentaire van Dieter Deswarte. Saint Helena, een afgelegen en grotendeels ongerept Brits eiland, wordt binnenkort compleet verstoord door de bouw van een luchthaven. Deswarte trachtte de schoonheid en uniciteit nog te gaan vatten. Op elf tracks verzorgde Hiele dus de soundscapes bij die film: met de video bij titeltrack wordt alvast treffend meegegeven hoe geluid en beeld elkaar versterken. Mooi.

Na ‘Cocktail’ en ‘Heaven vs. hell’ komen de garagenozems van Double Veterans (foto) aanzetten met een derde single dit jaar. ‘Space age voyeurism’ moet een van de beste Belgische gitaarplaten van het jaar zijn, dankzij die mix van invloeden en richtingen, gefundeerd op de puurheid van garagerock. Daarom is het fijn dat ze voor ‘I was gone’ kozen, het rustigste nummer op dat album, en zo een ietwat andere kant laten zien – al komt de song evengoed hard binnen, en blijft alles doordrenkt met genoeg psychedelica om zelfs je grootmoeder op te laten trippen. Laat haar dan zeker ook die clip zien.

Ook Krankland heeft ondertussen een derde clip uit. Zijn debuut ‘Wanderrooms’ verscheen onlangs, en Indiestyle deed samen met Mr. Blackbird een livesessie van ‘Summer avalanche‘. Deze ‘Oh my love’ lijkt weer uit een ander vaatje te tappen dan de psych/krautrock en folkpop van de vorige singles: heel wat intiemer en uitgepuurder, met een subtiel geheel aan melancholische (bas)lijntjes.

Het Antwerpse viertal I Drove A Tank houdt van eenvoudige gitaarliedjes, een beetje in de lijn van het Gentse The Future Dead. ‘Columbus’ is twee minuten easy listening – al geven de backing vocals toch net nog dat extraatje én de obligate catchiness. De clip is meteen even DIY is als het nummer klinkt: een aantal koppels effe voor de camera brengen, zonder plan. Wie zei ooit dat simpel niet goed kan zijn?

Pauwel De Meyer heeft z’n status als incontournable singer-songwriter ondertussen volledig bevestigd. Laatste wapenfeiten: airplay op Radio 1, support act van Maurits ‘Mauro Pawlowski’ Pauwels en een derde plaat onder de arm, ‘Having fun’. De man, afkomstig uit Sint-Niklaas, schuift behoorlijk wat indierock naar voren op single ‘Mom’s car’: rollende drums, een bijna scheurend riffje en kordate vocals – gelukkig hoeft de weemoed toch niet volledig in te boeten.