Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Verrassend nieuws deze week, want daar was Absynthe Minded plots weer. Nu ja, tenminste Bert Ostyn met z’n nieuwe band – herinner je de split die Ostyn op niet zo sympathieke wijze voor het eerst aankondigde via een interview. Na z’n elektronischer solo-uitstapje voelde de tijd blijkbaar weer rijp voor melancholische kamerpop. Veel veranderde er niet aan het recept van de band: op ‘The execution’ creëren Bert z’n vocals nog steeds de dynamiek en verstrengelen akoestische riffs zich met elektrische gitaarlijntjes – wat zonder twijfel tot een krachtig liedje leidt en de wederopstanding van Absynthe Minded kordaat neerzet.

En ook Amatorski (foto) lijkt zichzelf stilaan te willen herdenken. Na ‘Hear me’ – incluis een remix door Julia Holter – bleef het zowat een jaar stil rond de groep. Plotse single ‘Welcome’ wijst dan ook eerder richting soloproject: zowat alles op de track werd door Inne Eysermans zelf gedaan – toch een béétje vreemd om dat zo expliciet te maken als je tot vorig jaar nog in groepsverband werkte. We breken ons het hoofd er niet over: het zachte, licht broeierige van de synths en beats gaan te mooi samen met Inne’s fluwelen vocals om niet éven zorgeloos te worden.

Ze behoren elk apart al tot onze favoriete electronicakunstenaars, dus wat gebeurt er als Samuelspaniel en Kassett elkáár gaan remixen? De twee compromisloze artiesten zijn ook niet toevallig beiden bezieler van Midlife, waarop nog meer van de coolste, vreemdste en meest eclectische Soundcloud-creaties uitkomen. Samuelspaniel injecteerde ‘Touch’ met een pittige dosis bassen, punchy kickdrums en dolle stemsamples als extra percussielaag – tot alles iets begint te neigen naar een sloom soort footwork, of gewoon onnavolgbaar experiment.

K1D zag je recent misschien vaker, want hij is hypeman en regelmatige feature bij Woodie Smalls. Ook solo gooit de jonge kerel uit Sint-Niklaas hoge ogen – sinds twee jaar al in feite, toen z’n debuut-ep ‘The Chronicles’ uitkwam. Binnenkort zit er een nieuw plaatje aan te komen, en daaruit schotelde K1D ons onlangs ‘Midnight’ voor. Deze keer geen trappy turn up of zware boom bap voor de hiphopper, wel r&b-getinte, luchtige vibes, véél percussie en vocals onder een tintje autotune.

De Brusselaars van Thyself lijken tot nu toe enkel aan de zuiderkant van de taalgrens wat succes te oogsten, met een tv-optreden bij Arte en podiumplekken op een paar Waalse wedstrijden. Misschien zet hun debuutplaat de vier in Vlaanderen ook op de radar – die zit er na de zomer aan te komen. Alleszins is er een eerste single, die heet ‘Bird/words’ en klinkt als een stukje postrock dat netjes verwikkeld zit in hoekige indiesferen – of hoe toegankelijk en verrassend perfect samengaan.