Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Sinds dit jaar bundelen we onze vangsten in een Spotify-playlist. Zo is er altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.

Nu de Stikstof-storm wat gaan liggen is en ook Roméo Elvis z’n ultieme kroning gepasseerd is, belichten we graag nog eens een in ’t Engels rappende held uit ons land. DVTCH NORRIS (foto), nog steeds Coely’s day one stage partner en leveraar van ‘s lands beste turn up hiphoptracks, bracht deze week met een nummer uit z’n opkomende ep ter wereld. ‘Magic carpet’ etaleert de ritmische, hitsige flow van DVTCH, begeleid door een psychedelische instrumental en de spuwende feature van Coely. 2018 wordt het jaar van DVTCH NORRIS, te beginnen met z’n release in Het Bos.

Elefant, het licht geflipte collectief dat Gentse cultfiguren als Wolf Vanwymeersch, Maarten Flamand, Stijn Vanmarsenille en Mario Govaert verenigt, komt binnenkort eindelijk met een heuse debuutplaat. Hun invloedenmengsel is doorgaans even breed als onvatbaar, maar met dit ‘Lord sleep’ laten de groep de noise- en sludgelagen even voor wat ze zijn, en lijkt melodische, strakke krautrock de bovenhand te nemen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat deze vier witte pakjes het er minder duister op maken.

Wie verder ook nooit voor één gat te vangen is, is It It Anita. Bij die Luikenaars is het al postpunk en mathrock wat de klok slaat, al horen we op dit nieuwe ‘Another canceled mission’ meteen ook heel wat rechttoe rechtaan punk in de ritmes en vocals van het refrein. Lekkere teaser van tweede album – te verschijnen eind augustus – en een extra reden om ze te gaan zien als support van Iceage in de Botanique, nu zondag.

BARST noemt zijn eigen, grenzeloze genre graag wahnsinnsmusik – een noemer waar wij kunnen inkomen. De samensmelting van drones, electronica, sludge en ambient komt heel intens binnen, al schuilt er ook een soort berusting in het geheel. Het collectief rond bezieler Bart Desmet bundelde die unieke sound twee jaar terug op debuut ‘The wastelands’, met twee songs van om en bij de twintig minuten. Weldra verschijnt ‘The endeavour’, met dit ‘Beyond the fields’ als eerste publieke worp. De zinderende bastonen en knisperende percussie dragen een aanzienlijk trance-opwekkende vibe in zich, gewikkeld in zachte vocals, tot de finale mokerriffs het geheel weer doen imploderen.

Ook de emo/punkrockers van Mountain To Move kwamen onlangs met een nieuw lied aanzetten, waarop ze opmerkelijk hun zachtaardige kantjes tentoonspreiden. Een rake melodische riff, fluwelen meezingbaar refrein en krachtige outro: het Antwerpse viertal herinnert zo aan de begindagen van Turnover of Modern Baseball, zonder teveel aan copy-paste te doen.