Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

We bundelen onze vangsten ook in een Spotifyplaylist. Zo heb je altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.

Twee ep’s op een half jaar, mag je dat dat dan een soort versnipperd full album noemen? Yusuf doet het alleszins duidelijk graag op z’n eigen manier. Morgen verschijnt met ‘Seraph’ een verse worp van de Leuvense muzikant, maar die teasete hij eerder deze week nog even met dit ijle ‘Rosál’. Hoe kristalhelder de vocals zich eerst richting bovenaardse sferen bewegen, des te intenser kronkelt snedige electronica zich daarna een weg doorheen het geheel. Wanneer Yusuf vervolgens melancholische melodieën laat clashen tribaal-machinale beats, kan je gewoon niet anders dan mee het experiment induiken – en beseffen dat het er leuk toeven is.

Het Brusselse JAKOMO doet niet aan haast en spoed, het slentert liefst door een wereld waar King Krule en Mild High Club nonchalant in hun hangmat liggen. Op nieuwe single ‘Tsjkn’ is dat niet anders. Laid back gitaartje, lofi vocals en catchy refreintje, veel zorgen lijkt het viertal niet met zich mee te dragen. Des te verrassend is daarom het stevigere einde, waar er plots wat wanhoop lijkt te zitten in de stem van zanger Julien Tanghe. Het geeft ‘Tsjkn’ net dat duwtje extra eigenheid. Check zeker ook de heerlijke DIY-videoclip. – Quinten

Een goeie twee weken bracht TWOFVCE haar tweede ep ‘Always behind’. De Antwerpenaren breidden daarmee verder op debuutep ‘Okinawa’ van twee jaar geleden. Uit die nieuwe ep releast TWOFVCE nu ‘Gaijin’, een groovy popsong die The xx zou hebben geschreven als het trio wat extraverter was geweest. Voor de clip werkten de Antwerpen samen met pas afgestuurde studenten van Narifa, die heel creatief omgingen met weinig middelen. Extra credits voor regisseur Jonathan Van De Vliet en DOP Kamiel Doens, knap! – Quinten

Mogelijks een van de oudere heren tot op heden in deze rubriek, maar zoals de volksmond wil: age ain’t nothing but a number. Little Jimmy is de man die maakte dat bluesicoon Roland ooit de gitaar opnam – wat van hem zélf dus eigenlijk een minstens even groot icoon maakt. In 2019 wordt Little Jimmy (echte naam Marc Claeys) 75, viert hij zijn 60-jarige bestaan als muzikant én brengt hij zijn nieuwe album ‘Blues rebel’ uit. De titeltrack daarbij maakt duidelijk waarom de kerel nooit de heuse doorbraak kende: Captain Beefheart-gewijs klinkt hij bijzonder rauw en eigenwijs. Dat heeft niet weinig te maken met het al even eigenzinnige proces: de plaat werd volledig analoog op tape opgenomen én gemixt. Lees dus: lekker rammelend en met het obligatoire doch charmante schoonheidsfoutje.

Meer lofi pracht werd de voorbije week gelost door Frankie Traandruppel. Het poëtische alter ego van Lee Swinnen – u al langer bekend als frontman van Tubelight en Double Veterans – gooide z’n debuut-ep ‘Life inside a rocket’ integraal (jawel, de volle acht minuten) op YouTube. Ergens tussen freaky country, nonchalante punk en dronken garagepop in schuren en kraken de songs op een heel boeiende manier. Zo’n manier waarbij je een blik bier wil opentrekken op een druilerige zondagavond en snel nog een sjofel gerold sigaretje tot op de filter oprookt.