Verse Vangst: deze vijf songs van eigen bodem mag je niet missen

door Quinten Jacobs

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

We bundelen onze vangsten ook in een spotifyplaylist. Zo heb je altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.

In de schaduw van Tsar B ontspint zich de laatste maanden een nieuwe lichting vrouwelijke r&b artiesten. Na onder meer Ruby Grace is er nu met MEDS een nieuwe naam aan het front. Grootste gemene deler is de bewuste trashy uitstraling en de liefde voor artiesten als Jorja Smith en de soul van Amy Winehouse. Tot diens enkels reikt MEDS nog niet, maar met nieuwe single ‘How do i know’ zet de Leuvense wel een stapje voorwaarts. Nu nog iets verder wegblijven van de geijkte paden en dan zijn wij helemaal verkocht.

Voor vertier en plezier, maar vooral voor eigenzinnige kwaliteit, ben je bij Borokov Borokovs debuutplaat ‘Eerlijk delen’ aan het juiste adres. Recent loste de olijke band zijn nieuwe hitsingle ‘Half vier’, de voorloper van een tweede album dat er later dit jaar aan komt. We horen de stem van Martha Maieu (Flying Horseman) en in de extended version die de Antwerpenaren gelijktijdig met de single releasten, wordt ‘Half vier’ opgeleukt door saxofoonpartijen van Mattias De Craene (Nordmann, MDCIII). Hun eigenzinnige Nederlandstalige elektronica legt Borokov Borokov geen windeieren, want de band staat deze zomer op Best Kept Secret en op Down the Rabbit Hole. Hoera!

Dubbel prijs voor de Nederlandstalige elektronica in Verse Vangst, want met FULCO stampte Fulco Ottervanger een gloednieuw soloproject uit de grond. De toetsenist van BeraadGeslagen en STADT werd prompt aangekondigd voor Pukkelpop en releaste gelijktijdig zijn eerste single ‘De sms’ende mens’ , een heerlijk ironisch nummer over jawel, sms’ende mensen in ”een ambigu niemandsland waar grenzen vervagen en alles en niets vertrouwd is. Waar De Sms’ende Mens rustig kuiert in alledaagse waanzin. Net zoals iedereen.” Zelden zo een fijne perstekst gehad, zelden zo benieuwd geweest naar een ongetwijfeld heel geinige liveshow.

Black Leather Jacket gooide al hoge ogen met een finaleplekje in De Nieuwe Lichting én scoorde onlangs een hitje in De Afrekening met ‘Village people’. Opvolgsingle ‘Western world’ doet dan ook precies wat we van Black Leather Jacket hadden verwacht: rechtdoor vlammen op het linker rijvak. Radiovriendelijk as usual en zo’n nummer dat je zin doet krijgen in de zomer. De Antwerpenaren zetten zich zo steeds meer in het spoor van Equal Idiots en SONS en nu die eerste in de studio zitten, ligt de weg misschien wel open voor een nieuwe publiekslieveling. De Lokerse Feesten en Suikerrock sprongen al op de kar, nu de rest nog.

Annelies Van Dinter en Jochem Baelus vormden al sinds mensenheugenis (2010) Echo Beatty. Samen brachten ze twee albums uit, eentje in 2013 en eentje in 2016, maar daarna scheidden de wegen van de twee en dus werd het even stil. Nu is Echo Beatty terug als soloproject van Van Dinter (ook bekend van haar werk bij Bed Rugs en Oko Yono), die evenwel de hulp inriep van Patricia Vanneste (Balthazar) en Bram Vanparys (The Bony King Of Nowhere) voor respectievelijk die strijkersarrangementen en het opnameproces. Het resultaat is ‘High on a memory’, dat een voorsmaakje vormt van een nieuwe ep die dit najaar uitkomt.