Interview Tijs Delbeke – Sir Yes Sir is een echte band

door Indiestyle

Woensdag 6 februari, Frank Deboosere voorspelde sneeuw, maar daar is in Brussel weinig van te merken. Niet het veel uitmaakt voor de heren van Sir Yes Sir, die al druk aan het soundchecken zijn in de ABClub, luttele uren voor hun albumreleaseconcert. Wij spraken met opperhoofd Tijs Delbeke, volgens sommigen de nieuwe Belgische rockgod, volgens ons alvast een sympathieke, rotgetalenteerde jongeman.

Indiestyle: Jullie debuut ‘We Should Talk’ ligt nu in de winkel. Hoe zou jij de muziek omschrijven aan iemand die jullie nog niet kent?
Delbeke: God, ik denk dat je het best onze muziek kan omschrijven als een soort verzameling van wat we zelf erg goed vinden. Zo staan er eerder rockende nummers op, maar evengoed ballads. Het is gewoon een erg goed geheel geworden, zoals we het als groep ook voor ogen hadden.

Indiestyle: Naar de buitenwereld toe komt het toch soms over alsof Sir Yes Sir eerder een soort Tijs Delbeke en band is, gaat het er ook zo aan toe of werken jullie echt samen als een geheel?
Delbeke: Nee, wij zijn absoluut een geheel. Het is niet zo dat ik in mijn eentje alle beslissingen neem en de rest mij gewoon moet volgen. Iemand van de groep komt met een idee, en dan werken we dat samen uit of beslissen we samen om er helemaal niets mee te doen. We zetten ons ook allemaal even hard in voor Sir Yes Sir. Zo ontwierp onze saxofonist bijvoorbeeld de hoes. Wanneer we er echt niet uitkomen heb ik hoogstens het laatste woord, maar dat gebeurt maar zelden eigenlijk. Sir Yes Sir is een echte band.

Indiestyle: In vergelijking met de twee jaar geleden verschenen ep klinken jullie nu een stuk volwassener. Een bewuste keuze, of zijn sommige nummers in die twee jaar door ze live te spelen ook uit zichzelf veranderd?
Delbeke: We hadden al langer besloten om het wat meer ruige geluid van de ep bij te schaven. Het paste ook gewoon beter in het geheel, en tijdens de preproductie bleek dat het simpelweg beter klonk. Niet dat we niet tevreden zijn over die ep, maar we zijn nu toch meer tevreden met hoe sommige oudere nummers als ‘Good Ideas For A Waste Of Time’ en ‘Longing = Good Taste’ nu klinken.

Indiestyle: Over ‘Longing = Good Taste’ gesproken, was het een bewuste keuze om die als eerste single uit te brengen en zo de fans van het eerste uur meteen weer bij de zaak te betrekken?
Delbeke: We wilden vooral een straffe binnenkomer. Of dat nu een oud of nieuw nummer zou zijn, dat was van ondergeschikt belang. Met ‘Longing = Good Taste’ kozen we gewoon voor een rockend nummer.

Indiestyle: Voor je met Sir Yes Sir bekend werd speelde je ook al in andere bands. Zo vroeg onder meer dEUS je al mee op het podium. Een jongensdroom die uitkwam?
Delbeke: Ja toch wel. Als tiener heb ik de doorbraak van dEUS echt beleefd, en hun drie eerste albums (‘Worst Case Scenario’, ‘In A Bar Under The Sea’ en ‘The Ideal Crash’) heb ik echt grijs gedraaid. Dat zijn nu nog steeds enkele van mijn favoriete albums. Maar het was inderdaad een jongensdroom die uitkwam toen Klaas Janszoons me vroeg om mee te spelen met dEUS op Pukkelpop in 2009. Ik bedoel, je droomt daar van, maar om dat dan ook te doen, onbeschrijfelijk.

Indiestyle:Je bent nu 27, op zich is dat al vrij laat om met een debuutalbum te komen. Waarom werd er zo lang gewacht?
Delbeke: Ach ja. Ik heb eerst een heel eind gestudeerd, Germaanse, en dat idee van muziek maken was niet echt een doel toen ik begon met studeren. Dat is vrij langzaam beginnen groeien in de loop der jaren. Wat hier proberen, wat daar, maar nooit echt werk van gemaakt. En dan kwam ik plots op een punt dat ik wist: hier moet ik verder mee, dit is wat ik echt wil. En dan ben ik er maar voor gegaan. Niet noodzakelijk met Sir Yes Sir alleen, ook met de andere bands waar ik in speel. Zo ben ik de enige van onze groep die fulltime met muziek bezig is.

Indiestyle: Geen schrik dat dat later een probleem wordt, de combinatie van werk en privé en de groep?
Delbeke: Nee, niet echt eigenlijk. Voorlopig zijn er daarmee alleszins nog geen problemen geweest, en we houden er ook niet echt rekening mee dat die nog zullen opduiken. Zoals het nu loopt, is het perfect voor ons.

Indiestyle: Als je zegt “zoals het nu loopt, is het perfect voor ons”, betekent dat dan dat je als band niet droomt van meer?
Delbeke: Natuurlijk dromen we van meer. We willen optreden, we willen dat de plaat het goed doet, ik zou zelfs gaan toeren in Amerika voor drie man en een paardenkop. Maar we hebben geen planning of iets dergelijks. We kijken hoe het loopt, en als we over tien jaar terugkijken en we zijn zelf tevreden, dan is dat al genoeg. We hebben geen doelen die we absoluut willen verwezenlijken. Wat we nu hebben is goed voor nu, wie weet wat er nog komt? Het zou stom zijn om al te veel vooruit te blikken. Kijk naar bands als Millionaire en Evil Superstars, ik zou graag zo bekend en goed zijn als hen, maar als ik slechts twee albums uitbreng, zou ik toch wat ontgoocheld zijn.

Indiestyle: Over Evil Superstars gesproken, je hebt al verscheidene malen samengewerkt met Mauro Pawlowski, zowel bij dEUS als bij zijn solowerk. Vraag je hem dan ook om raad bij het opnemen of dergelijke?
Delbeke: Ik ben de plaat eigenlijk nog maar juist bij hem gaan afgeven, en ik verwacht wel enige reactie. Ik ga er wel vanuit dat hij enthousiast zal zijn. Hij kwam al eens langs bij de preproductie en had enkel goeie dingen te zeggen, dus dat zal wel snor zitten. Ik vraag soms wel eens aan hem wat hij ervan denkt.

Indiestyle: Als je nu terugkijkt op het album, heb je dan het gevoel dat je te persoonlijk bent geweest in je teksten? Of waren ze oorspronkelijk nog intiemer?
Delbeke: Ik was wel geschrokken van de mate waarin ze zo zijn. Op het moment zelf sta je daar niet zo bij stil, maar als ik terugluister denk ik soms wel eens dat het iets te diep gaat. Maar het kan nog erger hoor. Ik schreef ook al teksten die zodanig persoonlijk zijn dat ik ze zelfs niet aan de rest van de band laat zien.

Indiestyle: Het gaat misschien wat te ver om je te omschrijven als de Belgische Jack White, maar met bijdragen bij zoveel bands, komt de vergelijking toch bovendrijven. Heeft Sir Yes Sir de absolute prioriteit voor jou?
Delbeke: Absoluut. Sir Yes Sir is echt mijn ding. Ik hou van spelen bij bijvoorbeeld Dez Mona, of Liesa Van der Aa, maar mijn hart ligt het meest bij Sir Yes Sir. Ik hoop nooit te moeten kiezen, maar stel dat het zou moeten, dan kies ik zonder twijfelen voor deze groep. Ik heb dat nodig, mijn eigen ding kunnen doen, mijn eigen weg gaan.

Indiestyle: Als laatste zouden we nog willen weten wie er zou spelen op je imaginaire festival. Gesteld dat je vijf bands mag kiezen, die niet noodzakelijk nog bestaan, wie zou je dan kiezen?
Delbeke: Goh, ik denk dat ik ga voor Millionaire, The Beatles, Talking Heads, Captain Beefheart en The Velvet Underground.

Sir Yes Sir live zien kan binnenkort in Haarlem (Patronaat, 07.03, info & tickets), Maastricht (Bruis@thedocks, 09.03, info & tickets), Rotterdam (Rotown, 14.03, info & tickets) en een pak andere plaatsen in België en Nederland. Check de website van Sir Yes Sir voor meer concertdata.

Verdeeld door EMI