Kurt Overbergh ontleedt de affiche van BRDCST: “De helft van het programma kende ik acht maanden geleden niet.”

door Jasper De Spiegeleer

De Ancienne Belgique organiseert begin april de derde editie van het indoorfestival BRDCST en haalt daarvoor artiesten van over heel de wereld naar Brussel. Programmator Kurt Overbergh ging met zijn team op zoek naar de beste, vaak nog onbekende acts die de wereld te bieden heeft. “De helft van het programma was voor mij acht maanden geleden nog onbekend. Op de duur ontstond er een spel van ‘ken je dit al?'”

Kurt maakt er zaak van om op zoek te gaan naar muzikanten die erg vernieuwend zijn. Zo is er bijvoorbeeld het vrouwenkoor Le Mystère Des Voix Bulgares dat al gesampled werd door onder andere Drake en Gorillaz. “Het koor bestaat al meer dan veertig jaar, maar het brengt enorm moderne muziek. Dit jaar brengen de vrouwen een beatboxer mee. Het is iets dat de jongere generatie kan inspireren.”

BRDCST deelt haar naam met de Britse indie-electronicaband Broadcast. “De Britten maakten heel eenvoudige popmuziek die toch iets extra had. Ze speelden met klassieke songs die ze dan radicaliseerden. De muziek is heel lieflijk met veel scherpe kantjes aan. Dat is exact waar het project voor staat: de doorsnee pop song zal wel aan bod komen, maar altijd met een twist, met een scherp kantje. Tegelijk is het ook een eerbetoon aan frontvrouw Trish Keenan die veel te vroeg gestorven is.”

Dit zijn de hoekstenen van BRDCST 2018:

BRDCST is feminist.

BRDCST geeft opvallend veel aandacht aan vrouwelijke artiesten: 35 procent van de acts hebben een frontvrouw. Dat cijfer ligt beduidend hoger dan op het gemiddelde festival. Kurt ziet het niet enkel als een statement, maar ook als een verdienste van de artiesten zelf. “De focus ligt altijd op artiesten boeken die we zelf fantastisch vinden en waar we fier op zijn om te mogen presenteren. Op BRDCST werken we altijd met thema-avonden. Dit jaar is één van die thema’s footwork en de twee beste footwork-platen van vorig jaar zijn gemaakt door vrouwen. Ook brengen we een breed spectrum aan elektronische muziek en vrouwen zorgen daarbinnen voor veel vernieuwing. Het is dus een combinatie van een statement en het feit dat veel vrouwelijke acts bij ons festival passen. ”

BRDCST is jazz.
Jazz is al lang niet meer die suffe salonmuziek uit de jaren ’70 en ’80. Het genre is de laatste jaren enorm innoverend en kent ondertussen ontelbare subgenres. “Vels Trio speelt een eigen versie van ‘Shades of blue’ van de legendarische hiphop-producer Madlib en Mattias De Craene van Nordmann staat hier met een spiritual jazz project. Josef Leimberg, die meewerkte aan ‘To pimp a butterfly’ van Kendrick Lamar, is ook van de partij. Het zijn stuk voor stuk artiesten die grenzen doorbreken en voor muzikale vernieuwing zorgen. Dat is waar de bij BRDCST naar op zoek gaan.”

BRDCST is global sounds
Voor alle duidelijkheid: global sounds mag dan wel uit de verste uithoeken van de wereld komen, het is geen wereldmuziek. “Wereldmuziek is een verouderde term. Dat ging over de traditionele muziek van bepaalde etnische groepen. Jazz en hiphop zijn global sounds. Artiesten zoals Chino Amobi en Faka brengen traditionele muziek vanuit hun achtergrond en mixen die met waanzinnig hedendaagse elektronica. Soms vinden ze zelfs nieuwe stijlen uit. Deze jongens zijn even innoverend als wat je ziet in de avant garde elektronica of hiphop. Daarom blijven we bewust weg van de term wereldmuziek.”

BRDCST is contestatie
Vijftig na de strijd voor taalkundige splitsing van de Katholieke Universiteit Leuven en studentenrevoltes over heel Europa verklaart Brussel 2018 ‘Het jaar van de contestatie’. Sleaford Mods nodigt een avond lang al de punkvriendjes van Harbier Sound uit om samen fel af te geven op Brexit en de politieke onkunde in Groot-Britannië. Ook introduceert het festival het nieuwe luik ‘The Sound of Protest’ waarbij er telkens gefocust wordt op diverse protestgenres. “We wilden meer doen dan gewoonweg punk presenteren en bands die fuck society roepen. We werken rond verschillende thema’s zoals Black Lives Matter, Turkse protestmuziek en grime dat momenteel het meest radicale genre is in Groot-Britannië. De boodschap die we willen meegeven is dat de protesten veel subtieler en diverser geworden zijn. De manier van protesteren tegen Erdogan in Turkije is anders dan het protest van de zwarten tegen Trump in Amerika.”

BDRCST is (ook) gratis
Ook dit jaar is er elke dag een reeks artiesten gratis te bewonderen in AB Salon en muziekbar Bonnefooi. “Natuurlijk hoop je stiekem dat mensen hier naar komen kijken en zo onder de indruk zijn dat ze een ticket kopen. Maar het hoofddoel is vijf dagen artiesten een kans geven waar je zelf volledig achter staat. Het gaat dan om artiesten waarvan we denken dat mensen er geen of weinig tickets voor zullen kopen. Toch wil je ze echt heel graag voorstellen aan het publiek dus maak je het gratis. Het blijft belangrijk om stuk voor stuk artiesten op het podium zetten die we zelf ijzersterk vinden. Het is niet omdat iets gratis is dat mensen komen.”

BRDCST vindt plaats van 4 tot 8 april in de AB in Brussel. Tickets en de volledige line-up vind je hier.