Amery en Sam Renascent blazen leven in de Belgische urban in de Ancienne Belgique

door Jasper De Spiegeleer

Gisteren kregen jonge Belgische talenten Amery en Sam Renascent de kans om zich bewijzen in de intieme setting van de AB Club tijdens de Coca-Cola Sessions. De ene werd door Elton John als faboulous bestempeld en de andere is na een indrukwekkend debuut op We Are Open bezig aan een opmars in België. Lees hier nog eens ons interview met Sam.

Amery mocht de spits afbijten en greep het publiek meteen bij de keel met de zomerzoete popsong ‘I need love’. Vol zelfvertrouwen etaleerde hij perfecte toonhoogtes over geweldige dansbare beats. De vergelijking met de The Weeknd is snel gemaakt: zijn stem is even gepolijst als zijn gezicht dat uit marmer lijkt gesneden te zijn. Michael Jackson-gewijs gleed hij over het podium terwijl hij feilloos popsongs bleef afvuren. ‘Let’s slow down’ klonk het toen de synths zachtjes werden opengedraaid. De dansbaarheid daalde en Amery zocht kwetsbaar naar het uiterste vermogen van zijn stem in nieuw nummer ‘You know’, enkel begeleid door een akoestische gitaar.

Zonder waarschuwing werd er overgeschakeld naar een Jamaicaans ritme en sprong Amery weer van links naar rechts. Op het podium voelde hij zich duidelijk als een vis in het water. Na een aantal pirouettes en ongeziene zangperfectie besluit de jongen uit Denderleeuw het concert af te sluiten met ‘Blame’, een popnummer pur sang. Hoewel de nummers grotendeels eentonig klonken, stoorde dat niet dankzij de constante kwaliteit.

Sam Renascent betrad het podium in een glanzend rood kostuum en onder een open gelaten blazer prijkte zijn blote borst. Een enorm met verschil met de bescheiden, zenuwachtige jongen vanop We Are Open. De Antwerpenaar startte de show met zijn laatste single ‘Morphine’, een oerdegelijk, catchy popnummer dat de zaal meteen inpakte. Vervolgens was het tijd voor een aantal nog niet uitgebrachte nummers zoals ‘Lucy’, een prachtig gezongen refrein dat omsloeg in compacte raps over snelle drums. Het hoogtepunt vond plaats tijdens ‘Dirty hands’ wanneer de beklijvende beat plots plaats maakt voor een funky met drums overgoten ritme.

Sam voelde zich duidelijk heel comfortabel als rapper en toonde zich bijwijlen een echte publieksmenner. De nummers ‘Lot of pressure’, ‘Sweet talker’ en ‘Housecat lovers society’ bevatten allemaal een vlotte combinatie van zang en rap. Daarmee week hij enorm af van gekende singles ‘Morphine’ en ‘Kobotama’. Met die laatste, waarmee hij zich in de schijnwerpers plaatste, sloot hij zijn set op een zeer krachtige wijze af. Een zeer geslaagd optreden met een Sam Renascent die zich in sneltempo aan het ontwikkelen is als artiest en performer. Nu is het wachten op een eerste ep, die na dit optreden alle kanten kan opgaan.

In de Ancienne Belgique kan je binnenkort nog SOHN (14.05), Goat Girl (15.05) en Equal Idiots aan het werk zien. Een volledig overzicht en tickets vind je op de website van de zaal.