De persoonlijke overwinningstocht van Jonwayne in de Vooruit

door Daan Leber

De Vooruit was zoals verwacht uitverkocht voor de passage van Jonwayne. De Belgische dj-trots Lefto wist de rapper naar België te halen, en liet Zwangere Guy het publiek opwarmen.

Maar eerst dus een aangename set van Lefto, die deed wat ie altijd doet. Onverwachte combinaties, zowel tussen bekend en onbekend, maar ook wars van genre. Zo passeerden jazzy hiphop, elektronische beats van onder andere Flying Lotus,een streepje reggae en Zuid-Amerikaanse grooves.

Spannende hiphop uit België komt momenteel voornamelijk uit de hoofdstad. Zwangere Guy gebruikte dan wel het Nederlands als voertaal, maar ook Franse en Engelse teksten passeerden de revue. En als duidelijk teken dat de Brusselse scene leeft, kwamen meerdere rappers mee op het podium. Die posse-pose kwam niet altijd even overtuigend over, maar gaf wel een zekere energie aan het optreden. Toch bleven voornamelijk de beats hangen. Meestal staken die jazzy en laidback ineen, maar er passeerde toch ook wat minimale trap in de set. Zwangere Guy wist zelf maar al te goed dat het publiek niet voor hem kwam, maar voor Jonwayne, en die voetjes-op-de-grondmentaliteit was iets wat we niet meteen zagen aankomen.

Jonwayne dropte met ‘Rap album two’ een van de persoonlijkste hiphop-platen van de afgelopen jaren. Zijn strijd met een alcoholverslaving en suïcidale neigingen hakten er diep in. Voor de liveshow was het afwachten of hij het album integraal ging presenteren, of een mix van recent en ouder werk ging brengen. De show opende met de skit ‘Live from the fuck you’, waarin Jonwayne uitgelachen wordt omdat hij niet meteen het rapperstype is. Gelukkig maar, want zo kregen we een optreden van topniveau voorgeschoteld. Zijn one man show, waarin hij via een sampler zelf voor de beats zorgde, ontdooide toen hij zag wat voor een respons hij kreeg van het publiek. Na enkele oudere tracks, gaf hij een grappige kritiek op de kunsten van collega’s. Geen hypeman of rappen over vooraf opgenomen zanglijnen – daar is hij naar eigen zeggen te dope voor.

Hij kreeg gaandeweg zichtbaar meer en meer plezier in het optreden, al was het afwachten tot die eerste tracks van ‘Rap album two’ gebracht gingen worden. ‘Ted talk’ zorgde voor licht euforische taferelen, maar daarna werd de hele zaal muisstil toen de rapper een gedicht in ware Bukowski-stijl voordroeg. Waar het eerste deel nog tragikomisch was, waren de slotregels regelrechte galgenhumor over zelfmoordpogingen en de uiteindelijke lust for life die hem tegenhield. Meteen erna raakte hij zichtbaar geëmotioneerd tijdens ‘Out of sight’, een nummer over het opblazen van banden en onherstelbare vriendschappen. Ook losse single ‘That’s ok’ schipperde tussen de humor en tristesse die de man duidelijk met zich meedraagt.

Na een applaus dat weigerde stil te vallen, keerde hij nog een laatste maal terug op het podium. Een tweede gedicht ging voort op hetzelfde thema. Opnieuw overwon zijn natuurlijke drang tot leven de gedachten in zijn hoofd. ‘My words are everything’ was de perfecte afsluiter voor een van de indrukwekkendste hiphopshows die we al zagen. We kregen geen lichtvoetige set voor de voeten, maar alle donkere gedachten werden gecounterd door een hele hoop zelfrelativerende humor en een dankbaarheid tegenover het publiek.

Democrazy haalt in de komende weken onder andere DJ Premier, DJ Ez en Clap! Clap! naar Gent, meer info en tickets via hun site.