Header image

Jazz en electronica vloeien samen op de tweede dag van BRDCST

door Annelies Rom

Na alle geweldige ontdekkingen van de eerste dag, trokken we ook op de tweede dag van BRDCST vol nieuwsgierigheid richting de hoofdstad. We pikten de shows van Hannah Silva, Obongjayar, Alabaster DePlume, The Comet is Coming en Amnesia Scanner mee. Foto’s door Michelle Geerardyn.

Ook op dag twee kozen we voor een rustige start en begaven we ons naar het AB Salon. Daar toonde Hannah Silva wat ze in haar mars had, en als je een lied kan schrijven met elke zin uit ‘Fifty shades of grey’ waar het woord ‘pain’ in voorkomt, dan is dat heel wat. Deze spoken word-artieste deed alles met haar stem. Het werd dus geen muzikale show, wel een performance waarbij we ontdekten dat ook poëzie perfect past op BRDCST.

Wie wel al goed wakker was, trok naar de AB Box, waar Obongjayar de show van zijn leven gaf. We kwamen zowaar in een omgekeerde wereld terecht, want waar er bij Hannah Silva geen enkel instrument te bespeuren was, stonden ze bij Obongjayar met een full band op het podium. Een zuiders feestje dat tien minuten vroeger eindigde dan voorzien, en dat was een geluk bij een ongeluk: het gaf ons namelijk alle tijd om op het gemak naar La Machine te wandelen.

Aan de andere kant van de straat tekende ook Alabaster DePlume immers voor de show van zijn leven. De artiest die we op aanraden van The Comet Is Coming aan ons must see-lijstje toevoegden, zorgde ervoor dat BRDCST-bezoekers alvast opgewarmd waren voor de headliner van de avond. Toevallige voorbijgangers die op het juiste moment op de juiste plaats waren, prezen zichzelf gelukkig.

DePlume was duidelijk al in hogere sferen toen hij eraan begon en deed dan ook zijn uiterste best om het publiek op datzelfde niveau te krijgen. Dat deed hij met inspirerende speeches, afgewisseld met wat soms wel leek op een comedyshow. Een monoloog van vijf minuten aanhoren over hoe blij hij wel niet was met zijn nieuwe schoenen: enkel op BRDCST. Die leuke bindteksten zorgden ervoor dat het op sommige momenten een achteloze show leek, maar niets was minder waar. Wanneer Alabaster DePlume zijn saxofoon bovenhaalde, veranderde hij in een rasechte jazz-artiest. ‘Is it enough?’. Voor ons wel.

Nadat Alabaster DePlume ons goed had klaargestoomd, begaven we ons naar de AB Box waar The Comet is Coming begon aan zijn show. Er waren meteen al een pak toeschouwers aanwezig voor Shabaka Hutchings en zijn kompanen. De aanwezigen kreeg voor eens en voor altijd de bevestiging dat jazz en elektronica perfect combineerbaar zijn. Adembenemend, en dan hebben we het niet alleen over hoe lang Hutchings op zijn saxofoon kan blijven spelen.

BRDCST had door dat dit een onmisbare show was, want concertgangers die een paar minuten later de zaal binnen kwamen, moesten toch wel even zoeken naar een kostbaar plekje in de Box. Ook het eerste balkon was ondertussen geopend en goed gevuld, iets wat nog niet eerder gebeurd was op het indoorfestival. Hoogtepunt van de show was weggelegd voor ‘Journey through the asteroid belt’, waarop vele handen in de lucht gingen en vele voeten begonnen te dansen.

Om de tweede dag van BRDCST af te sluiten, vierden we samen met Amnesia Scanner de tiende verjaardag van PAN Records. Met de opening van deze show werd de geluidsinstallatie alvast nog een keer getest, want het Finse duo koos ervoor te openen met een eentonige bas die door merg en been ging. De vreemde cartoon op het scherm leidde ons door het begin en toen de installatie sterk genoeg bleek, kon de set echt beginnen.

Lang duurde het echter niet voor opviel dat die dreunende bas een rode draad zou worden doorheen de set. Amnesia zullen we alvast niet krijgen, die pompende beats vergeten we niet snel meer. Visueel gebeurde er dan wel weinig spannends, Amnesia Scanner zorgde ervoor dat het wél een feest werd voor onze oren. Op bekende nummers ging het publiek dat bekend was met PAN Records uit zijn dak, de anderen die kwamen ontdekken, keken ernaar.

Ook op de tweede dag van BRDCST ontdekten we weer ontzettend veel nieuwe muziek en kregen we de kans om te genieten van alle genres die je maar kan bedenken. Het Brusselse indoorfestival loopt nog tot 7 april en er zijn nog tickets te koop.