Kate Tempest opent ogen en monden op Les Nuits Botanique

door Annelies Rom

Met ‘Firesmoke’ gaf Kate Tempest ons onlangs een voorsmaakje van haar aankomende album ‘The books of traps and lessons’. In de Botanique liet ze echter niets meer aan onze verbeelding over en speelde, rapte, zong, sprak en gebaarde ze het hele album voor ons uit. Foto’s door Michelle Geerardyn.

Voor het aan Tempest was, werden we eerst opgewarmd door Peritelle. Of beter, de Brusselaars deden een poging tot. Met een overschot aan energie, vreemde projecties die de grenzen van de creativiteit opzochten en zelfs gouden kroontjes zou je denken dat ze glansrijk in hun opdracht slaagden. Maar zelfs met talloze props kon Peritelle het podium niet vullen. De groep miste iets, al konden we er niet meteen onze vinger op leggen. Misschien lag het aan zijn oppervlakkigheid? Of aan het feit dat alle logica miste in de opbouw van de show? We waren alleszins niet de enigen die iets misten, want van veel sfeer konden we niet spreken.

De volgende act had dus wat goed te maken, maar ook die slaagde niet in zijn opzet. Apollo Noir, een gekend figuur in de techno- en housescene, is dan ook niet de ideale naam om vlak voor Kate Tempest te laten optreden. Hij speelde een geweldige set, maar dit was simpelweg niet het juiste publiek. Zo kwam het dat hij het moest doen met een halflege zaal en bitter weinig animo. Wij zien hem graag nog eens terug in een zaal vol elektronicafans.

Zoveel ruimte we hadden tijdens de voorprogramma’s, zoveel mensen vloekten tijdens hun zoektocht naar een plaatsje waar ze meer konden zien dan die ene grote man voor hen. Kate Tempest stond (eindelijk) op het podium. Met een simpele “Put your phones away, be in the moment with me” begon ze haar show en stelde ze zichzelf en haar nieuwe album voor. ‘The book of traps and lessons’ belooft een plaat te worden vol levenslessen en preken. Over de liefde, hoe verslaafd we allemaal wel niet zijn aan onze telefoon en Facebook en over #metoo. Maar ook over politieke spelletjes in ‘Hold your own’, waarin ze ons deed verstommen met zinnen als “our leaders don’t even pretend not to be demons”.

Op vorige album ‘Let them eat chaos‘ vertelde Kate Tempest de verhalen van anderen. Op ‘The book of traps and lessons’ ziet het er naar uit dat ze alles behalve dat zal doen. De ‘them’ en ‘they’ maakten plaats voor ‘me’ en ‘I’ wanneer ze haar maatschappijkritiek losliet op het Brusselse publiek. Als we van één ding zeker zijn, is het dat het volgende album haar meest persoonlijke werk tot op heden zal worden.

Met ‘Circles’, dat in de Botanique ontvangen werd als een nummer één-hit, ‘Ketamine for breakfast’ en ‘Europe is lost’ zorgde ze voor een zucht van vertrouwdheid te midden van het nieuwe materiaal. De muzikale subtiliteit werd even ingewisseld voor wat minder subtiele synthlijnen en aan het gejuich en applaus dat opsteeg, merkten we dat het publiek deze golden oldies met open armen ontving.

Daarna schakelde Tempest terug over op haar aankomende album. ‘Firesmoke’, het lied dat ze opdroeg aan haar vrouw, werd ook vandaag erg liefdevol gebracht. De preken van het eerste halfuur maakten plaats voor levenslessen en brieven aan de volgende generatie. “The lessons will come tomorrow if they’re not learned today” is alvast een citaat dat wij opschrijven in ons notitieboekje. Kate Tempest wordt nogal eens vergeleken met Bob Dylan, en na deze performance geven we die mensen honderd procent gelijk. Als Dylan een Nobelprijs kan winnen, dan mogen we Tempest stilaan in zijn nabije schaduw gaan plaatsen.

In de Botanique kan je binnenkort ook nog R.O x Konoba (05/05), SOAK (19/05) en Priests (20/05) aan het werk zien. Tickets zijn te koop via de website van de concertzaal.