Oorverdovende schoonheid met Steak Number Eight in Het Depot, 15 maart 2016

door Mattias Goossens

Sinds onze eerste kennismaking met Steak Number Eight, ergens in een jeugdhuis net na hun Rock Rally-overwinning in 2008, hebben de heren duidelijk meer spiermassa bijgekweekt dan ondergetekende. Hun nummers zijn overigens ook potiger op geworden, en met jongste telg ‘Kosmokoma’ onder de arm klimmen ze wederom een trapje hoger op de ladder richting noisenirvana.

Foto’s van Koen Kordier.

Klopten gisteren eveneens op de grote postrockpoort: het Lokerse Yamantau. De invloeden van bands als Maybeshewill en And So I Watch You From Afar waren duidelijk aanwezig, en de grootste uitdaging voor het viertal zal zijn om die inspiratiebronnen te overstijgen. De goesting en intensiteit waren echter in overvloed aanwezig, en da’s uiteindelijk al het halve werk. Veel groeipotentieel, en bijgevolg een band om in de gaten te houden.

Je zou haast vergeten dat Muse ooit albums maakte die overeind bleven zonder dat miljoenenproducties en drones je van de muziek hoefden af te leiden. Producer David Bottrill had daar tijdens de opnames van ‘Origin of symmetry’ zeker zijn aandeel bij, en de Canadese producer heeft tevens een zwak voor de betere Belgische band. Na dEUS en Wallace Vanborn hielp hij Steak Number Eight met de mixing van hun recentste ‘Kosmokoma’. Tussen vervoering en vervreemding is het bedrieglijk eenvoudig om je te verliezen in het kluwen van de band, en met een kosmische sterrenkaart achten hen zoeken de West-Vlamingen duidelijk hogere sferen op. Dan startte plots de mokerslag ‘Space punch’, en verloor je jezelf een dik uur in een wervelwind van dreunende riffs en een niet aflatend spervuur van opzwepende drums.

Naar adem happen kon, al verkoos Steak om je langzaam te verstikken met het heen en weer schietende ‘Your soul deserves to die twice’. Handen schoten de lucht in, haren zwiepten in het rond. Tegen de tijd dat ‘Return of the kolomon’ voorbij scheurde was de mensenmassa verweven tot een in elkaar gedraaide brij die extatisch reageerde op elke tempowisseling en iedere uithaal van zanger Brent Vanneste. ‘Dickhead’, dat zich met wat goede wil als meezinger liet profileren, toverde uiteindelijk de eerste rijen om in een kolkende brij van losgeslagen lijven. Steak Number Eight weet perfect hoe ze met lawaai kunnen ontroeren.

Het Depot programmeert binnenkort o.a. Pomrad en Gilles Peterson (17.03), STUFF. (19.03) en Eefje De Visser (24.03). Alle info en tickets vind je op de website van de zaal.