Run The Jewels zet een motherfucker van een show neer in de AB

door Johan Baeten

Killer Mike en El-P zijn geen gewone jongens. Enkele jaren geleden beslisten ze om de krachten te bundelen en te beginnen met een nieuw hiphop-project onder de naam Run the Jewels. Dat de Amerikanen de smaak te pakken hebben, blijkt zonder meer uit hun palmares: RTJ bracht de afgelopen vier jaar drie ijzersterke platen uit, en het duo kwam hun laatste worp (die op kerstdag van 2016 werd vrijgegeven) gisterenavond in een uitverkochte AB voorstellen.

Foto’s door DOT.

BRDCST, het clubfestival van de AB, staat garant voor een bijzonder kwalitatieve line-up, met Run the Jewels als voornaamste publiekstrekker. Het was overigens de eerste keer dat het duo in ons land aantrad, onthulde producer en woordkunstenaar El-P. Na een openingsparade op de tonen van ‘We are the champions’ trapte Killer Mike, kampioen in zijn gewichtsklasse, het feest af met ‘Talk to me’, meteen een van de meer politiek geladen songs op RTJ3. Bij wijze van waarschuwing lichtte El-P de huisregels nog eens toe vooraleer het duo besliste om een versnelling hoger te schakelen en de AB te trakteren op een snoeihard kwartet dat voor een plaatselijke aardverschuiving vanjewelste zorgde. Met ‘Legend has it’ en ‘Call ticketron’ kregen we meteen de twee hitsingles uit RTJ3 voorgeschoteld, twee songs met een onaantastbare intensiteit en grenzeloze energie. ‘Blockbuster night, part 1’ zette verder de toon en ‘Oh my darling don’t cry’ deed de AB volledig ontploffen, dankzij de dynamische bas en vlijmscherpe verses van Killer Mike en El-P.

Dat we Run the Jewels ook wel in de categorie ‘conscious hip hop’ kunnen plaatsen is geen geheim. Killer Mike maakte zijn bromance met de progressieve Amerikaanse senator Bernie Sanders al openbaar tijdens diens campagne als presidentskandidaat voor de democraten, en ook op plaat schuwt het duo geen kritiek op het huidige beleid en laat het ook zaken als de rassenkwestie niet onbesproken. Zo passeerde gisterenavond bijvoorbeeld het doortastende ‘Don’t get captured’ de revue, waarin El-P rapt vanuit het perspectief van een onbezonnen en corrupte politieagent, en Killer Mike het vooral heeft over het probleem van gentrification en rassenongelijkheid. Ook Agent Orange moest het gisterenavond ontgelden, als leider van een land dat zich vooral bezondigt aan liegen, stelen en vermoorden. ‘Lie, cheat, steal’ was bijgevolg een intense en toepasselijke aanklacht tegen de systematische polarisatie van de nieuwste machthebbers, maar diezelfde agressie wisten de heren ook te etaleren op minder politiek geladen tracks als ‘Hey kids (bumaye)’, dat weliswaar vroegtijdig afgesloten werd: zelfs de grote Danny Brown heeft de teleportatiewetten nog niet kunnen omzeilen.

Run the Jewels daagde het publiek verder uit door smaakmakers als ‘Close your eyes (and count to fuck)’ af te wisselen met iets “zachtere” tracks uit de nieuwste plaat, zoals het tweeluik ‘A report to the shareholders / kill your masters’, waarop het Amerikaanse systeem opnieuw verguisd werd. Hoewel het energieniveau daardoor even daalde, waren die ietwat emotionelere songs meer dan welkom in de set van RTJ.

Hoewel gevestigde fans weinig tracks te horen kregen uit de eerste twee platen van Run the Jewels en het duo afklokte op een set van een dik uur, bestormden Killer Mike en El-P onze hoofdstad met veel overgave. Een Brussel waar liefde en eenheid het halen van haat en verdeling, zo verklaarde het duo zelf op basis van een middagwandeling. Hun ontembare politieke zeggingskracht, snoeiharde agressie en intense nummers zorgden paradoxaal genoeg eventjes voor datgene waar Agent Orange stiekem op hoopt, want Brussel werd gisteren namelijk tussen negen en tien uur ‘s avonds ongeveer van de kaart geveegd. Dank je wel, Killer Mike. Merci, El-P.

De AB programmeert binnenkort o.a. Forest Swords (8.04), Thundercat (9.04) en Austra (16.04). Een volledig overzicht vind je op de site van de zaal.