Snail Mail overtuigt tegen een slakkengangetje in de Botanique

door Mattias Goossens

Snail Mail speelde gisteren haar eerste show op het Europese vasteland, al snelde de hype de Amerikaanse vooruit. In haar thuisland wordt Lindsey Jordan bejubeld als redder van indierock, reïncarnatie van Liz Phair en toekomst voor een nieuwe garde vrouwelijke artiesten. Ze wordt graag in een adem genoemd met Soccer Mommy en Julien Baker, waarop ze fijntjes opmerkte: “Female is not a genre” en “We don’t even sound similar” – allebei terechte bemerkingen.

In de Witloofbar mocht ze een honderdtal fans en trendspotters overtuigen van haar capaciteiten. De set was opgebouwd rond een paar nummers van haar ep ‘Habit’, die ze in 2016 als zestienjarige schreef. Op debuutalbum ‘Lush’ is het nog twee weken wachten, en daaruit bleven vooral de reeds geloste singles hangen, met als hoogtepunt ‘Pristine’ halverwege de set. Verder was het nieuwe materiaal nogal inwisselbaar en leek Snail Mail dezelfde formule – Jordans overslaande stem, plotse pauzes, rammelende uithalen – op elk nummer toe te passen. Dat de eerste vijf nummers qua tempo en structuur nauwelijks van elkaar verschilden, deed het optreden zo al snel tegen een slakkengangetje vooruit gaan. Het vele stemmen tussen de nummers door en zelfs voor openingsnummer ‘Heatwave’ haalde de vaart helemaal weg.

Misschien was het een betere zet geweest mocht Jordan voor deze eerste Europese tournee haar band thuis gelaten hebben. De muzikanten voegden uiteindelijk weinig toe op muzikaal vlak, en waren zo anoniem dat ze vooral ruimte leken in te pikken van de frontvrouw. Zij vertoonde wel expressie in de nummers – háár nummers – en wisselde een verbeten blik met een sporadische glimlach. Alleen had ze soms moeite om boven haar band uit te komen, al kan dat ook door krappe kelderopstelling komen. Op het einde van de set bracht ze de afsluiter van haar nieuwe plaat ‘Anytime’ wel in haar eentje, gevolgd door een cover die we met de beste wil van de wereld niet konden thuisbrengen. Zonder afleiding van haar medemuzikanten raakten we pas echt in vervoering, en bewees ze dat alle superlatieven die al naar haar werden gegooid wel eens zouden kunnen blijven plakken.

Snail Mail speelt op 20 augustus samen met Blonde Redhead en Imarhan in het Openluchttheater Rivierenhof.

In de Botanique kan je binnenkort Josh T Pearson (26.05), Born Ruffians (26.05) en Loma (27.05) aan het werk zien. Een volledig overzicht vind je op de website van de zaal.