The National debuteert nieuwe nummers in Parijs

door Mattias Goossens

Vannacht speelde The National een exclusieve showcase voor muziekwebsite Pitchfork in de Parijse Centquatre-club. Ze gaven daar een hondertal fans een eerste inkijk in het materiaal van nieuwe plaat ‘Sleep well beast’, dat verschijnt op 8 september. In Parijs werden maar liefst negen nieuwe nummers gespeeld, waarvan vijf voor het eerst live. Wij lagen met veel plezier wakker met de live-stream op de achtergrond.

Aan de kenmerkende sound van de groep verandert voorlopig niet. Zanger Matt Berninger laat de falsetstem die op vorige plaat ‘Trouble will find me’ soms de kop op stak wel achterwege, en valt terug op zijn typerende bariton. Wel nieuw zijn de snijdende gitaarpartijen van de broertjes Dessner, die vooral in ‘The day I die’ en het titelnummer de kop op staken, en ondertussen al bekend in de oren klinken dankzij single ‘This system only sleeps in total darkness’.

Openen deed de band met de breekbare piano-ballad ‘Nobody else will be there’, dat als een ingetogen evenknie van ‘Fake empire’ kan dienen. Ook ‘Walk it back’ back baadde in door pianotoetsen aangedreven melancholie, met daarin een politiek geladen van Karl Rove, ex-militair strategist van George Bush en een van de sleutelfiguren in het ontketenen van het conflict in het Midden-Oosten. Onze favoriet van de nieuwe nummers is voorlopig ‘Carin at the liquor store’, een anekdotische liefdesverklaring aan Matt’s vrouw Carin Besser. Daarnaast bleef ‘Empire line’ bij door de elektronische invloeden die op inbreng van Sufjan Stevens lijken.

Naast nieuw materiaal werden de aanwezigen getrakteerd op zeldzame uitvoeringen van ‘Apartment story’ en ‘Daughters of the soho riots’ – inclusief schreeuwpartij. Ook fan-favoriet ‘Fake empire’ en vaste afsluiter ‘Terrible love’ waren van de partij in een set die ondanks veel aanknooppunten toch vertrouwd klonk.

Het was bijgevolg verrassend om als bis het nieuwe nummer ‘Turtleneck’ te krijgen, dat nog het beste klonk als een poging van de band om een punksong te schrijven. Een interessante oefening, al viel door de matte klank die het optreden al heel de tijd parte speelde het effect een beetje weg.

De nummers die The National gisteren in Parijs speelde doen alvast het beste vermoeden voor het nieuwe album en hun doortocht in Brussel. De band speelt 30 en 31 oktober in Bozar, die concerten zijn helaas hopeloos uitverkocht.

Je kan de stream hieronder herbekijken.