Check hier ‘Paris L.A. Bruxelles’, een unieke samenwerking tussen The Alchemist en enkele Franstalige hiphoppers

door Gilles Dierickx

Le rap français is een storm die de laatste jaren enkel in windkracht toenam, en nog lang niet uitgewaaid blijkt. Onze Brusselse scene verwierf intussen bekendheid tot in Canada, terwijl ook in de Franse hoofdstad zelf een aardig opkomende bende hiphoptalent verzameld zit. Als een Amerikaanse beatlegende zich vervolgens bemoeit met dat Romaansgebekt zootje ongeregeld, mag je rekenen op een vette mixtape én een nuttig visitekaartje voor al wie z’n Frans op muzikaal-poëtische graag eens bijschaaft.

The Alchemist – die al instrumentals voorzag voor Nas, Mobb Deep, Dilated Peoples en massa’s meer – trok zich namelijk onlangs met twaalf van die rappers terug in de Parijse Red Bull Studios. Het resultaat daarvan heet simpelweg ‘Paris L.A. Bruxelles’, en verzamelt het kruim van de huidige scenes in al hun eigenheid. Het eeuwige duo Caballero & JeanJass legt de rhymes over ietwat dreigende boombap, terwijl mede-Brusselaar en copain Roméo Elvis het met luchtigere soulsamples en zachte beats mag doen op ‘Carrière’. Gracy Hopkins is de enige vreemde eend in de taalbijt – ‘Too lazy to finish’ is een Engelstalig, A$AP-inspired lied, maar klinkt verdomd overtuigend voor een Fransman.

In elk geval dus diversiteit troef, iet dat ook Parisiens Lomepal en Prince Waly bewijzen met ‘Fôret’. Vage synths, strakke drums en hun melodische vocals als extra instrument – je merkt snel waarom deze boys tegenwoordig moeiteloos volle zalen trekken. The Alchemist bestendigt z’n virtuose status op elk van de acht nummers, en geeft tegelijk globaal cachet aan die Franstalige rapscene. Wat ons betreft mocht deze mixtape gerust nog een handvol tracks langer zijn; misschien een reden voor de Red Bull Music Academy om snel aan een vervolg te denken.

Op 27 september is er een eenmalig concert gekoppeld aan deze collaboratie; je zou voor minder een lastminute TGV-ticket willen opzoeken.

Luister ‘Paris L.A. Bruxelles’ hieronder.