Première: de Parijse producer Vorace bewijst met ‘Catastrophe’ waarom hij perfect thuishoort op het Leuvense Tangram Records

Beatliefhebbers aller lande, hier is ‘t te doen! We stellen je immers voor aan Vorace. Voorlopig misschien nog een nobele onbekende, maar de Parijse producer zit intussen wél al aan een tweede ep en wist al een en ander te beroeren binnen de scene. Muzikaal dak boven Voraces hoofd is – hoe kan het ook anders – het Leuvense Tangram Records, steeds garant voor de nieuwste frisse wind binnen alles wat bass oriented is en elektronisch knettert. ‘Catastrophe’ is een track uit het gelijknamige plaatje, dat verschijnt op 16 maart. Je hoort ‘m hier voor het eerst.

Het nummer trekt zich donker en onheilspellend op gang, tot zware synths en plotse blieps de boel overnemen. Elk geluidje en iedere sample worstelt om een eigen plek, waardoor het geheel een beetje klinkt alsof een verwarde Hudson Mohawke toekijkt hoe FlyLo een psychose krijgt. En dat is tegelijk ook alles wat je van een experimentele beat wil verwachten.

We legden Vorace meteen ook enkele vraagjes voor – zo kan je in de toekomst niet beweren dat je nog nooit van de Franse electronica-wizard hoorde.

‘Catastrophe’ is de tweede release, na ‘Bad start’ vorig jaar. De songs voelen wat melodischer aan dan je vorige werk, al blijft die rauwheid uiteraard ook present. Vind je zelf dat er een evolutie of verandering in je muziek is geslopen?

Ja, ik vind dat ze donkerder klinken. Maar wat ik tegenwoordig maak, verschilt ook weer van ‘Catastrophe’.

Het label waarop je je ep’s uitbracht, het Leuvense Tangram Records, is een fijne thuishaven als het aankomt op experimentele electronica en alles daarrond – niet in het minst door de family feeling die Tangram zich zo eigen maakt. Wat denk je van de andere artiesten bij Tangram?

Inderdaad, het is een awesome label. Ze drukken al ja-ren hun stempel op al wat innovatief is. Neem zo mad scientist Ashley Morgan (echte naam van beat-wonderkind LTGL, nvdr). Tangram Records startte een heuse nieuwe muzikale stroming in België, met Up High Collective (medebezielers van het label, nvdr) als hoekstenen. Hun nieuwe plaat barst gewoon van de vette beats en instrumentals.

Hoe belangrijk is het internet voor de huidige electronica-scene, denk je? Er zijn zo talloze mixtapes en radioshows te ontdekken. Kijk alleen al naar alles wat Lefto doet – de man is trouwens grote fan van je. Zijn input geeft beloftes van allerlei slag een bereik dat ze anders misschien nooit zouden halen.

Inderdaad, zoveel artiesten zouden onontdekt blijven en in een muzikale grot opgesloten zitten. Dikke shout out naar Lefto, voor z’n wereldwijde zoektocht en vertegenwoordiging!

Via welke kanalen ontdek jij zelf vandaag nieuwe muziek?

YouTube suggesties!

En waar luister je dan zoal naar dezer dagen, of wat inspireert je?

Tegenwoordig word ik echt opgezogen door Franse rap, artiesten als VALD, 667 en K.S.A. Up High is dezer dagen de enige uitzondering, eigenlijk: hun plaat ‘Solitude’ heb ik zonet opgelegd voor de derde keer vandaag.

Laatste artikels

In de kijker

Meer Indiestyle