Punch, Brothers, Punch: 27.07 – de tien beste nummers van de voorbije week, met o.a. Ballet School en Shura

door Thomas Konings

Wat was het een heerlijke week wat nieuwe muziek betreft zeg. Onze redactie staat werkelijk te popelen om je de volgende tien kneiters voor te stellen. Hopelijk beleef je er even veel plezier aan als onze medewerkers.

Shura – Just once

Na het vrij bekoorlijke ‘Touch’ keerde de Londense zangeres Shura deze week terug met ‘Just once’. In het nieuwe nummer vindt de Britse weerom een ideaal stemgeluid tussen zingen en zuchten, terwijl een spaarzame, dromerige productie en soulvolle gitaarklanken de rest van het werk doen. Het was weeral even geleden dat we zo’n lief liedje hoorden. (TK)

Hudson Mohawke – Chimes

Als we zeggen dat we jarenlang op deze song hebben moeten wachten, overdrijven we eigenlijk niet eens. ‘Chimes’ werd sinds 2012 al regelmatig in mixen gedropt en krijgt nu eindelijk een fatsoenlijke release. In het nummer horen we de Schotse producer op zijn best, te lezen als: met een typische TNGHT-productie die redelijk onsubtiel, maar tamelijk briljant inhakt. (TD)

Cut Copy – Believers

De Gentse Feesten gaan hun laatste uren in, en dus is ondergetekende blij dat hij opnieuw naar de supermarkt kan gaan zonder de constante vrees verzwolgen te worden in de massa. Zo uitgelaten dat ‘Believers’ van Cut Copy het uitgelaten feestnummer van de komende dagen wordt en zo ook in ons overzicht terechtkomt. Het dansnummer is een nakomelingetje van het onlangs verschenen ‘Free your mind’ en springt zonder schroom alle kanten op. (JVL)

Rustie – Attak (feat. Danny Brown)

Nog zo’n gigantisch grootse elektronische banger vinden we vervolgens bij Rustie. Die toont zich al een tijdje van zijn meest aggresieve kant en wist met nummers als het uitzonderlijk sterke ‘Slasherr’ wel wat buzz rond zijn persoon te creëren. Voor ‘Attak’ werkte de Schot samen met Danny Brown, dat resulteerde in een drie minuten lange aanval op je zintuigen, met de Amerikaan zijn rap in de hoofdrol. (TK)

Jessie Ware – Share it all

Wat is het fijn om terug nieuwe muziek van Jessie Ware te horen. De eerste twee nieuwe nummers uit haar opkomende album doen alweer het beste vermoeden voor de toekomst. ‘Share it all’ is een zomers liedje dat een zomerse balearic beat van Julio Bashmore combineert met zuiderse, doch herkenbare klanken van The xx’s Romy en de dromerige stem waarvoor we Ware zo graag prijzen. (TK)

Vessel – Red sex

Wij willen de liefde bedrijven nooit vergelijken met industriële elektro, maar Vessel oppert in het nummer ‘Red sex’ toch een paar gegronde argumenten. De song dreunt vijf minuten gestaag verder (ja, vijf minuten, al de rest is opschepperij), er ontsnappen heel de tijd hoge en lage geluidjes en aan het einde drukken we met heel veel plezier op replay. (JVL)

Lil Silva – First mark

Soms heb je na vijf seconden het gevoel dat een song bijzonder goed gaat zijn. Dat is zo bijvoorbeeld bij de epische intro van Banks-producer Lil Silva. De Brit toont in ‘First mark’ dat hij geen vocals nodig heeft om te overtuigen en levert met ratelende klanken, een experimentele sound en de gepaste bombast mogelijk zijn tot op heden beste liedje af. (TK)

TOPS – Way to be loved

Hoe meer nieuwe muziekjes de Canadezen van TOPS op ons af sturen, hoe groter ons verlangen wordt om zo snel mogelijk onze zorgeloze popholte op te vullen. Twee september kan niet vroeg genoeg komen, want dan ligt ‘Picture you staring’ eindelijk in de winkel. (TD)

Ballet School – LUX

Sommige dingen komen altijd terug. Ook één maand geleden sierden TOPS en Ballet School onze lijst. Die laatste is dan ook één van onze favoriete popgroepjes van de laatste weken. Het recept bleef tot nu toe onveranderd: synths en drums uit de jaren 80, een zangeres met een veelzijdige stem en enkele welgemikte grooves die onze dansspieren raken. (JVL)

Girl Band – De bom bom

Na ‘Lawman’ en ‘Cha Cha Cha’, brengen de vier knapen uit Dublin een al even cool nummer met lagen feedback uit onder de naam ‘De bom bom’. Dat het onmiddellijk bekend in de oren klinkt, hebben we te danken aan hun optreden in de Charlatan in Gent en kan alleen maar betekenen dat het een goed nummer is.  (TD)