Punch, Brothers, Punch: 9 maart – de 10 beste songs van de week, met o.a. The Raveonettes en Lykke Li

door Thomas Konings

Er zijn zo van die songs die ons ’s nachts wakker houden. Met oogleden die je met geen enkel foltertuig meer open krijgt, liggen we in bed en besluiten we telkens opnieuw nog één keer blindelings op repeat te duwen. De Indiestyle-redactie presenteert je met haar laatste krachten de boosdoeners van deze week.

Amason – Ålen 

Amanda Hollingby Matsson, door sommigen gekend als Idiot Wind, is de wederhelft van Kristian Matsson, door iedereen gekend als The Tallest Man On Earth. Dankzij het vele optreden met haar echtgenoot wisten we al dat ook zij een intrigerende stem heeft, maar zelden hebben we die beter tot zijn recht horen komen dan op ‘Ålen’. Samen met supergroep Amason bedekt Amanda ons in warme, elektronische sneeuw en sust ze ons met gefluit en geneurie. En omdat ook wij willen zingen met enkel medeklinkers wordt die cursus Zweeds weer naar het eerste punt op onze agenda geheven. (JVL)

Oneohtrix Point Never – Music for Steamed Rocks 

De Poolse componist Witold Lutosławski werd nooit goede maatjes met Nazi’s en communisten. Toch bleef hij dissidente muziek maken, zoals ‘Preludi e Fuga, per 13 archi’ uit 1972. Oneothrix Point Never, het experimentele project van Daniel Lopatin, distilleerde speciaal voor Record Store Day uit dit klassieke werk een ambientsong van een kleine acht minuten. Lopatin valt daarmee in het perfecte midden tussen tenenkrullende fascinatie en een comateuze rust. Het is ook het soort nummer dat het startschot geeft voor een muzikale ontdekkingsreis, of die nu eindigt bij Klara of downtempo ambient house trance. (JVL)

The Raveonettes – The End

Wat gebeurt er als één van je favoriete bands van nu een klassieker van je idolen uit de jaren stillekes onder handen neemt? The Raveonettes brengen een stevig ingekorte versie van ‘The End’ van The Doors en geven het nummer een jasje mee dat niet misstaat in de goedgevulde kleerkast van de Deense shoegaze-toppers, en ook sterk naar The Velvet Underground ruikt. (BS)

The War On Drugs – Red Eyes

Wordt 2014 het jaar van de grote doorbraak voor The War On Drugs? Red Eyes is in ieder geval beter dan gelijk wat de groep ooit heeft gemaakt, en doet vermoeden dat de band The National-gewijs stap voor stap aan het bouwen is aan een weg die traag slingerend naar een ontzettend hoge bergtop toe kronkelt. (BS)

 How To Dress Well – Words I Don’t Remember

Het nieuwe nummer van How To Dress Well duurt ruim zes minuten en kruipt geleidelijk aan meer en meer onder je huid. “This song for me is about love, trust, commitment.. “. Dat hoor je duidelijk; ‘Words I don’t Remember’ is sensueel, frêle en dromerig. Een prachtig nummer dat je niet meer uit je hoofd krijgt, maar voor ‘n keer is dat ongelooflijk fijn. (AB)

White Lung – Down With The Monster

Bestaat er nog zoiets als teringherrie? Wel, als het nog bestaat dan is ‘Down With The Monster’ van White Lung daar een schoolvoorbeeld van. En verdorie, wat kan dat eens deugd doen. Moshpit! (AB)

Lykke Li – Love Me Like I’m Made of Stone

Dit waanzinnige nieuwe liedje van Lykke Li greep ons bij een eerste luisterbeurt meteen bij het nekvel en heeft onderstaande dagen later nog steeds niet losgelaten. De Zweedse haar prachtige stem krast met een scherpe punt in je ziel, de wanhopige snik breekt dan weer je hart. Overrompelend en intens; ‘Love Me Like I’m Not Made of Stone’ is een bloedmooi nummer dat je naar adem doet snakken. (TK)

SZA – Babylon

Vorige week schitterende Kelela nog in Punch, Brothers, Punch; deze week doet de Amerikaanse SZA hetzelfde met een gelijkaardig indie r&b-nummer. De zangeres, getekend bij Top Dawg Entertainment (het label van Kendrick Lamar), weet zich op de meest sensuele wijze doorheen de niet bijzonder toegankelijke song te kronkelen en kan beroep doen op een uitzonderlijke productie van DJ Dahi. (TK)

Dum Dum Girls – Are you okay

Na het statige ‘Lost boys and girls club’ en het snedige ‘Rimbaud eyes’ plukken de Dum Dum Girls als nieuwe single het meer ingetogen ‘Are you okay’ uit hun recentste langspeler ‘Too true’. Voor het scenario van de bijhorende videoclip wisten ze niemand minder dan auteur Bret Easton Ellis te strikken, die er meteen een heuse kortfilm van maakte. Gevoelige kijkers hoeven niet meteen te panikeren, want mijnheer American Psycho onthield zich deze keer van bloederige slachtpartijen. (PM)

Warm Soda – When your eyes meet mine

Met ‘Young Reckless Hearts’ releasen de glammy garagerockers van Warm Soda op 11 maart hun tweede grote wapenfeit. Wie ook vindt dat het vooruitgeschoven ‘When your eyes meet mine’ wel erg veel weg heeft van ‘Only in your mind’ kunnen we evenwel gerust stellen. De rest van het album verschilt immers meer dan voldoende van debuutalbum ‘Someone for you’. We horen bij momenten zowaar echo’s van vroege Screaming Trees en zelfs een vleugje The Wipers. (PM)