Singlereview: FKA twigs – Figure 8

door Thomas Konings

Vorig jaar voerde FKA twigs onze eindejaarslijst aan, binnenkort brengt ze alweer een nieuwe ep uit. ‘Melissa’ heet die en in de vorm van ‘Figure 8’ kregen we eerder deze week een tweede voorproefje te horen na het geslaagde ‘Glass & patron‘.

Thomas Konings: Terwijl FKA twigs op ‘LP1’ vaak de popkaart trok, lijkt ze met het nieuwe materiaal wel terug te willen keren naar een obscuurder geluid, in het geval van ‘Figure 8’ één dat – met een productie die vrij gelijkaardig is aan die van ‘Glass & patron’ – doet denken aan het industriële van ‘Yeezus’. Geheimzinnig zoals in de beginperiode van haar carrière domineert ze de song met strenge zanglijnen, die enkel onderbroken worden door intens aanzwellende producties. Vooral aan het begin van de song weet de Britse me met haar kerkergeluiden de duisternis in te trekken door donkere erupties over haar bekende ratelende sound, terwijl een zompig vervolg met repetitieve electronica iets moeilijker te behappen is. Ondanks dat minder aantrekkelijk einde, weet de artieste dit soort futuristische pop nog steeds honderd keer intrigerender en duizend keer spannender te verpakken dan de concurrentie, dat brengt me bij een 4/5.

Rana Cools: FKA twigs blijft met haar nieuwste nummer ‘Figure 8’ bij haar succesformule: ingewikkelde beats en een bezwerende stem, al doet ze er overal nog een schepje bovenop. De beats zitten strak en lijken elk moment te gaan ontploffen, haar stem gaat hoger dan ooit en het verhaal dat ze vertelt klinkt donkerder dan we van haar gewoon zijn. De industriële en experimentele sound – noise-effecten incluis – blijft na het abrupte einde nog even rondspoken. Onverwacht is ‘Figure 8’ zeker niet, maar de artieste slaagt er wel weer in om ons een dikke drie minuten in de ban te houden, balancerend op de uiterste grenzen van de popmuziek. – 3,75/5

Anthony Brynaert: Twigs heeft duidelijk haar muzikale succesformule gevonden. Ook Figure 8 baadt weer in een vloed van beats die afwisselend zowel een agressief als een terughoudend effect hebben. Net zoals ‘Glass & patron’ dat al deed, brengt de nieuwe song ons opnieuw in een ander universum, eigenhandig door Tahliah ontworpen. Ook met ‘Figure 8’ ambieert ze duidelijk geen grote radiocarrière: daarvoor is het nummer te grillig en bevat het een dosis doelbewust lawaai: het doet het respect voor FKA alleen maar toenemen. Je moet het Barnett nageven, ook hier weet ze alweer moeiteloos te bezweren en te integreren, en ook de zang bevindt zich naar goede gewoonte op de rand van het hemelse. – 4,25/5

Alexander Spriet: Tahliah Barnett heeft met haar vorige releases de lat voor zichzelf steeds bijzonder hoog gelegd. Maar waar haar tegendraadse r&b tot nog toe altijd zintuigprikkelend doordringend en haast ongrijpbaar was, klinkt nieuwe song ‘Figure 8’ toch een tikkeltje voorspelbaar. Bovendien lijkt het geheel ook wat aan kracht te missen. Ach ja, misschien zit ondergetekende wel gewoon in een fase van gewenning in zijn FKA twigs-verslaving; de dosis mag volgende keer in ieder geval een flink stuk straffer zijn. – 3/5