1060 – Happiness: Een sterke song als EP gepresenteerd

Het debuutalbum van 1060, de kosmopolitische groep rond de Belgische zangeres Joy Simar en de uit Kosovo afkomstige muzikant/producer Renoar Hadri, verscheen in 2009. ‘Fortunella’ werd enthousiast ontvangen en de positieve kritieken in de Belgische media bezorgden het in Sint-Gillis (postcode 1060) opgerichte collectief een plek op de affiche van Couleur Café 2010.

Momenteel werken Simar en Hadri aan hun tweede album en hebben ze in januari als voorproefje de 6 songs tellende EP ‘Happiness’ de wereld ingestuurd. Met Patrick Dorcean (Zap Mama) op drums, Francis Perez (Vaya Con Dios) op gitaar, Frank Deruytter (Ozark Henry) op saxofoon en Carlo Mertens op trombone weten de twee zich bijgestaan door een aantal topmuzikanten uit de Belgische jazz- en soulwereld. Deze samenwerking resulteert in een kleurrijke EP doordrenkt van soul, jazz en funk, met als belangrijkste ingrediënt de stem van Simar, die met haar donkere soulgeluid doet denken aan Erykah Badu en Jill Scott.

Opener ‘Can We Be Alone’ is een dromerig niemandalletje. Titelsong ‘Happiness’ laat echter direct horen waartoe de groep in staat is. Een heel sterke song, waarin de stem van Simar uitstekend tot haar recht komt. De melodie is aanstekelijk en door de warme achtergrondzang krijgt het geheel een vol karakter. ‘Badu Badu’ en ‘Other Dove’ zijn helaas van mindere kwaliteit. De kracht van de herhaling wordt op een verkeerde manier aangewend en op sommige momenten liggen deze songs zelfs ietwat vervelend in het gehoor. Het groovy loopje in ‘Other Dove’ kan daar helaas niet voldoende voor compenseren.

Het zwoele ‘I’ll Wash Your Back’ is dan weer een goede song waarin de stem prachtig de boventoon voert. De teksten zijn wel niet van een heel hoog niveau en komen bij momenten een beetje kinderachtig over, maar dat doet aan de muzikale kwaliteit van het lied niet veel af. Ook afsluiter ‘Hold On’ is een nummer dat aangenaam voortkabbelt, maar helaas een beetje aan inhoud mist.

Laten we hopen dat op de tweede langspeler van 1060 de liedjes de kwaliteit van ‘Happiness’ zullen benaderen. En laten we voor de zekerheid benadrukken dat we hier de song bedoelen, want de gehele EP mist aan diepgang en bevat daardoor een groot tekort aan hoogtepunten.

1060 website

Bekijk hier de videoclip van Happiness

Album verdeeld door Green l.f.ant Distribution