A Whisper in the Noise – To Forget: angst, euforie en een sprankeltje hoop

door Anke Verbeke

Het is ondertussen al tien jaar geleden dat componist West Thordon de eerste langspeler van zijn muzikale project A Whisper in the Noise boven het doopvont hield. Inmiddels is het reeds de beurt aan nummer vijf en net als zijn voorgangers is ‘To Forget’ een inktzwarte muzikale queeste langs de oeverloze tristesse die een mensenleven wel eens overschaduwen kan. Negen nummers ebben zachtjes voorbij zonder ons ook maar één seconde uit hun mystieke ban los te laten.

Openen doet het album met titelsong ‘To Forget’, een sfeervol opgebouwde intro, waardoor we meteen snappen waarom AWITN wel eens de stempel art rock opgedrukt krijgt. Wat een machtige uitvoering moet dit live zijn. Een beklemmend gevoel bekruipt ons wanneer het eerste streepje licht van het album zich aanmeldt onder de vorm van ‘Black Shroud’. Terwijl de verdwalende melodie nog symptomatisch verderechoot in ons hoofd weet het zonderlinge ‘A Sea Estranging Us’ de solitaire reis van het collectief uit Minneapolis onverstoord verder te zetten om daarna de aanzet te geven voor het berustende gefluister en de broze pianolijnen van ‘All My’.

Ironisch genoeg lijkt ‘Sad, Sad Song’ meer dan elk ander nummer een sprankeltje hoop uit te stralen, een tendens die zich doorheen ‘Every blade of Grass’ en het bekoorlijk lieve ‘Maya’s Song’ lijkt voort te zetten. Toch blijven we de verloren gelopen schimmen van ‘To Forget’ op het spoor komen tussen de aarzelende piano- en zweverige – bijna fantoomachtige – zanglijnen door, doordrenkt van de eenzaamheid. Net dat desolate laat ons niet los, ook niet wanneer de weemoedige naklanken uit ons hoofd gezinderd zijn.

‘To Forget’ blijft je bij en laat je na het luisteren achter met gemengde gevoelens. Enerzijds kon ondergetekende niet anders dan zich door angst te laten overvallen, terwijl de schoonheid vaak zo nabij was dat we ons toch ook moesten overgeven aan een onwaarschijnlijk gevoel van euforie. En dan is er nog dat sprankeltje hoop. Hoop die onder je vel kruipt en je maar niet loslaten wil.

A Whisper In The Noise live zien kan op 15.05 in Magasin 4 te Brussel (info & tickets).

A Whisper In The Noise MySpace

Album verdeeld door Suburban