Alles komt goed volgens Sharon Van Ettens ‘We’ve been going about this all wrong’

door Martijn Bas

Nadat ze in 2019 een succesvolle gedaantewisseling onderging met ‘Remind me tomorrow’ is Sharon Van Etten klaar voor een volledig nieuw hoofdstuk, zowel op persoonlijk als op muzikaal vlak. Van Ettens platen handelen namelijk altijd over de meest recente periode uit haar leven, terwijl ze met elke release meer genres in haar muziekstijl incorporeert.

Van Ettens continue worstelingen met trauma spelen opnieuw een grote rol op haar zesde elpee, al is er ook veel ruimte voor hoop en vreugde. Vaak is dit zelfs binnen eenzelfde nummer, onder andere op de imposante opener ‘Darkness fades’. De track begint met een intieme, akoestische intro en neemt vervolgens bijna epische proporties aan. Het vormt meteen een van de vele hoogtepunten op ‘We’ve been going about this all wrong’.

Op het ontwapenende ‘Home to me’ verontschuldigt ze zich tegenover haar zoontje omdat dat ze een muzikantenleven leidt, maar vraagt ze tegelijkertijd om begrip omdat dit leven uiteindelijk wel brood op de plank brengt. De song brengt een interessant synthmotiefje ter gehore en teert op elektronische beats die iets weg hebben van Portishead. De hele lp lijkt qua sound verder te bouwen op de artificiële klanken van ‘Remind me tomorrow’, echter met een nog grootser geluid en terug wat meer akoestische gitaren in de mix.

Van Etten nam het album op in haar thuisstudio in California, waardoor werkelijk alle registers werden opengetrokken. Vaak resulteert dat in een emotionele krachttoer door de overweldigende synth-arrangementen, maar in ‘Come back’ verliest Van Etten zich helaas in bombast. Het is een door de jaren 80 geïnspireerde ballad waarbij je de cheesy Bonnie Tyler-achtige videoclip haast voor je ziet – een klein minpuntje op een verder erg sterke plaat.

Singles werden er op voorhand niet uitgebracht van ‘We’ve been going’, omdat Van Etten voor een ouderwetse album-ervaring gaat. Toegegeven, de plaat werkt uitstekend in die context, al spotten we enkele killer-tracks die het ongetwijfeld niet slecht zouden doen als single. Zo is ‘I’ll try’, een goed opgebouwde new wave-track waarin Van Ettens stem indrukwekkender dan ooit klinkt.

‘Mistakes’, misschien wel het meest hitgevoelige nummer van de lp, bevat dan weer een opbeurend refrein waarin Van Etten declameert dat het best ok is om fouten te maken. Recht tegenover de lichtvoetige pop van ‘Mistakes’ staat afsluiter ‘Far away’, een donkere maar hoopvolle track die invloeden van Cocteau Twins in zich meedraagt en het album vervolgens tot een gepaste conclusie brengt.

Wie hoopte dat Sharon Van Etten na ‘Remind me tomorrow’ terug zou keren naar haar klassieke singer-songwriter roots is eraan voor de moeite. ‘We’ve been going about this all wrong’ is een breed opgezette plaat die epiek en drama niet schuwt. Ondanks dat dit natuurlijk niet aan iedereen besteed is, ga je niet kunnen ontkennen dat Sharon Van Ettens pakkende songs schrijft en dat haar wonderbaarlijke stem een plezier blijft om naar te luisteren.

Sharon Van Etten zal haar nieuwe album op 6 juni voorstellen in het OLT Rivierenhof (Info & tickets)