AM & Shawn Lee – Celestial Electric: lekker groovy en vintage

‘Celestial Electric’ is ontstaan door een samenwerking tussen AM, Shawn Lee en Brett Bixby waarbij indiepop en electrosoul met elkaar worden gecombineerd. Het resultaat? Een plaat die lekker groovy en vintage klinkt. Hun invloeden zijn pop, soul, funk, jazz, Brazilian tropicalia, Turkish psychedelia (sic), kortom, vanalles een beetje. Probeer je niet af te vragen wat de hoes mag voorstellen want wij zien het ook niet.

‘City Boy’ is als een ritje op een tandem met je lief in een stad als Gent. Luchtig, speels en heerlijk zomers. Jawel, ‘City Boy’ is verliefd. Na een tijdje komt een tweede elektrische gitaar lekker gezellig meekwelen en sluit het nummer af met een funky solo. Wel een beetje jammer dat de opvolger van de verliefde ‘City Boy’ ‘Lonely life’ is. Alle vlinders die net in je buik zaten worden opeens neergeknald. Los daarvan is het nummer even groovy als het vorige, maar met net dat tikkeltje meer new wave en fusion eraan toegevoegd.

Fusion en electro komen ook aan bod bij ‘Dark into Light’. Geen geweldig actieve song maar met een tekst als “and we’ll be alright” klinkt het toch wel hoopvol en bekoorlijk. De zang in ‘Different Forces’ doet denken aan Real Estate en ergens heb je het gevoel dat je het nummer al eerder gehoord hebt. Het blijft wel hangen en is een van de toppers van het album. ‘Jackie Blue’ is dan weer meer indie en heerlijk funky, een verdomd lekkere baslijn, alleen had ze er wat meer mogen uitkomen. Bij ‘Somebody like you’ hoor de je de baslijn dan weer wel genoeg. Ook zijn die verliefde vlinders er terug. De meeste gitaren vind je in dit lied waardoor het toch wel bij de top 3 van het album hoort.

De zang van Real Estate, het groovy ritme van Phoenix en Fusion elementen van The Stepkids. ‘Celestial Electric’ is misschien niet uniek in zijn soort, maar wel eentje dat die regenachtige lentedag helemaal goed kan maken.

AM & Shawn Lee website

Album verdeeld door Rough Trade