Animal Collective – Centipede Hz: rommelig strak

door Wouter Jaques

Hoe zou een bende aliens de muziek van onze ruizige radiofrequenties ervaren? Net zoals een doorsnee aardbewoner de muziek op ‘Centipede HZ’ beleeft – aldus Animal Collective. Bovendien vergelijkt het viertal uit Baltimore aliens met insecten, waarvan de duizendpoot een overdosis bezit aan vreemde kronkels, een hoop razernij en snelheid. En zo is de albumtitel algauw bedacht.

Zo’n omschrijving doet watertanden, zeker wanneer je met Animal Collective te maken hebt. ‘Centipede HZ’ is alweer hun elfde studioalbum en serveert zoals iedere voorganger een nieuw project en een nieuwe kans tot evolutie en vernieuwing. De muzieknerds maakten er weer een hele leerschool van, met nieuwe instrumentele en technologische vaardigheden tot gevolg. Dat alles veroorzaakt een stortvloed aan ideeën die wonderbaarlijk goed in elkaar overvloeien. En toch riskeert de band opnieuw niet begrepen te worden door de grote meerderheid.

Want alles op ‘Centipede HZ’ is nog rommeliger, nog experimenteler dan zijn voorganger ‘Merriweather Post Pavilion’. In tegenstelling tot laatstgenoemd kassucces werden de songs geschreven zonder op voorhand te weten waar de sound heen moest. Opener ‘Moon Jock’ opent agressief en verspreidt zijn zootje ongeregeld danig aanstekelijk. Ritmes en melodieën die amper bijeen horen worden met de luisterbeurt verdraagzamer. Enerverende beats worden bossanova grooves en rustgevende watergeluiden transformeren tot distortion. ‘Today’s Supernatural’ daarentegen bestaat uit lekker gejaagde punkfolkinvloeden en is met allerlei geleuter aaneengebrabbeld. ‘Rosie Oh’ is de psychedelische toets die The Beatles niet durfden indrukken. Bijna zo poppy als ‘Applesauce’: de meest toegankelijke poort die nadien door ‘Wide Eyed’ met bombastische drums en agressieve synths wordt ingebeukt.

‘Centipede HZ’ is een apotheek aan bedwelmende middelen en weet zo de overvloed aan ADHD in bedwang te houden. Het wereldniveau van ‘Merriweather Post Pavilion’ wordt niet gehaald, maar onze zoektocht naar de psychologie van Animal Collective wordt des te interessanter. We hebben nog maanden nodig om deze spannende trip af te maken.

Animal Collective live zien kan eind 2012 in Utrecht (Vredenburg, 01.11, info & tickets), Tourcoing (Le Grand Mix, 09.11, info & tickets) en Antwerpen (TRIX, 10.11, info & tickets).

Animal Collective website