Ashnikko zingt feministische anthems voor de TikTokgeneratie op ‘Demidevil’

door Tobias Cobbaert

Kon je de emanciperende boodschap van ‘WAP’ best waarderen, maar mocht het op muzikaal vlak allemaal wat speelser? Enter Ashnikko, de blauwharige rapper die al enkele jaren aan haar carrière timmert en nu eindelijk met een debuutmixtape op de proppen komt. Met haar extravagante stijl, guitige beats en grappige oneliners maakt ze muziek die perfect dient om de feministische boodschap op TikTok te verspreiden.

Openingstrack ‘Daisy’ geeft meteen mooi aan hoe stoer Ashnikko is. Over een melodieuze trapbeat rapt ze teksten als “Make your man call me daddy” en “I’m no Cinderella but I like the shoes” waar de girl power vanaf spatten. Ashnikko gaat verder op hetzelfde elan met ‘Toxic’, jammer genoeg geen Britney Spears cover maar wel een uitgestoken middelvinger naar alle mannen die haar proberen te kleineren.

Op ‘Demidevil’ volgen de bangers elkaar in sneltempo op. ‘Deal with it’ is een emanciperende break-up anthem waarin Ashnikko niet snikkend achterwege blijft maar zelf de deur dichttrekt. Op ‘Slumber party’ houdt de biseksuele rapper een lesbisch pyjamafeestje met Princess Nokia, een andere belangrijke stem in de feministische hiphop. Ashnikko’s geautotunede gebral en de dronken bassen geven ‘Drunk with friends’ een geïntoxiceerd sfeertje mee. Voor fans van opzwepende poprap is de eerste helft van deze mixtape puur genieten.

Met ‘Cry’ wordt het roer omgedraaid en maakt Ashnikko samen met Grimes een ware traprock banger. Erg hoogstaand zijn de lyrics hier niet, maar de emotionele manier waarop ze gebracht worden komt wel binnen. Ook op ‘L8r boi’ wordt er naar de gitaar gegrepen, en wel om een feministische herinterpretatie van Avril Lavigne’s verouderde ‘Sk8er boi’ te brengen. in Ashnikko’s versie is de skater een emotioneel manipulatief gastje dat eenzaam in z’n kelder blijft leven terwijl het hoofdpersonage een echte partner gaat zoeken.

Naar het einde toe laat Ashnikko de humor even achterwege op het gezapige ‘Good while it lasted’, waarop ze terugkijkt op een stukgelopen relatie. Het is een aangename tempowisseling na alle bangers, maar de artieste is toch duidelijk op haar best wanneer ze de remmen loslaat. Gelukkig is dat ook exact wat ze doet op de kolderieke afsluiter ‘Clitoris! The musical’, waar ze op theatrale wijze klaagt over cisgender heterosexual men die de sweet spot maar niet vinden.

Met ‘Demidevil’ bewijst Ashnikko dat ze niet enkel in staat is om sterke singles uit te brengen, maar dat ze ook een coherent project in elkaar kan timmeren. Ze verbindt haar fijne humor en energieke sound met een maatschappelijke boodschap die ze hopelijk snel weer op een podium zal kunnen verkondigen. Tot die tijd moeten we ons tevreden stellen met gekke TikTokdansjes.