Attaque – ON LY OU: succesvolle stijlbreuk

door Alexander Spriet

Dominic Gentry bestormde enkele jaren geleden de technoscene onder zijn pseudoniem Attaque. Hij werd een graag geziene gast in vele duistere nachtclubs en mocht onder andere voor Boiler Room achter de draaitafels kruipen. Desondanks liet de Brit dat leven (tijdelijk?) achter zich en stortte hij zich vol overtuiging op meer dromerige elektronische muziek. Dat resulteerde uiteindelijk in debuut ‘ON LY OU’.

Voor wie tuk is op referenties in recensies: trouwe luisteraars van onder meer Four Tet, Caribou en misschien ook SOHN zullen vast en zeker hun hartje kunnen ophalen met deze plaat. Toch is het lovenswaardig dat Gentry zijn eigen koers vaart en bovendien met een erg divers album op de proppen komt, daarenboven één dat best wel slim in mekaar zit. In het eerste deel vinden we de meest toegankelijke liedjes terug, waarna de Brit naar het einde toe wat meer met zijn technoverleden durft te flirten zonder te gaan vervelen.

Titelnummer – nuja, ongeveer dan toch – ‘Only you’ blijft na enkele luisterbeurten het meeste hangen. Is het de sound zelf of toch eerder de associatie door de vele ‘you’-sampletjes, we weten het niet precies, maar dat het ons sterk aan Gold Panda’s ‘You’ herinnert staat vast. Nog een prijsbeest is ‘Change your mind’, dat de aandachtige Indiestyle-lezer misschien al voorbij heeft zien komen de afgelopen weken. Het is ook geen toeval dat juist die song er als single werd uitgepikt, want dankzij prominente zang is deze die naam nog het meeste waardig.

Wie nog op zoek was naar een waardig alternatief voor de ietwat gehypete laatste worp van Caribou is bij Attaque aan het juiste adres. Al is alternatief niet de beste woordkeuze, aangezien we ook weinig slechte woorden over hebben voor ‘Our love’. Hoe dan ook is ‘ON LY OU’ een uiterst geslaagde stijlbreuk waar Gentry gerust nog op mag verder bouwen in de toekomst. De titel van afsluiter ‘No going back’ doet ons alvast vermoeden dat dat weleens het geval zou kunnen zijn.

Attaque op Facebook

Album verdeeld door Bad Life