Baby Guru – Pieces: 60’s psychedelica op 80’s synths

door Wouter Jaques

Hoe groot zou de impact van de crisis op de muziekcultuur in Griekenland zijn? Baby Guru had het in ieder geval niet gemakkelijk en zag zijn release vele maanden uitgesteld worden. Hoe dan ook is het een zeldzaam fenomeen dat een Griekse alternatieve band onze landgrenzen oversteekt. In tegenstelling tot hun twee jaar geleden uitgebrachte naamloze debuut, probeert het trio Prins Obi, King Elephant en Sir Kosmiche uit Athene ons op ‘Pieces’ meer te bekoren met de heropleving van de gitaar.

Zoals het vandaag de dag – soms tot vervelens toe – hoort om hip te zijn, experimenteert ook Baby Guru met de psychedelische effecten van de jaren ’60. Zo krijg je in ‘For naked sun’ een cocktail aan bedwelmende middelen toegediend: een zootje ongeregelde klanken in combinatie met zware bassen die tot diep in je hoofd bonken. Het nummer dat zo van Woodstock lijkt te dateren zou gezien de historische gitaartokkels ook niet misstaan in een middeleeuwse prent. Dan heb je ook nog de harmonische samenzang die de mythische sfeer zowel aantrekkelijk als eng maakt.

‘Necessary voodoo’ durft dan weer rockabilly-akkoorden te gebruiken en boezemt angst in met een haperende zanglijn inclusief schelle tot valse nasmaak. Heel onsamenhangend en atonaal, dat zeker, maar dat maakt de song net zo aanstekelijk en krachtig. Baby Guru weet hoe je kracht kan brouwen uit gejaagde melodieën en enerverende dissonanten – door te durven experimenteren. Nu ja, dat laatste neem je met een grove zoutkorrel, want alles werd in het verleden natuurlijk al zo vaak voorgedaan. Een van de hoogstandjes is ‘Cyclamen persicum’, dat zuiver instrumentaal opent, maar elektronische elementen gebruikt om zo tegelijk groots en tegendraads te kunnen zijn. De refreinen zijn energiek geladen, de strofes dan weer loom.

Die wirwar aan stijlen resulteert in een gespleten persoonlijkheid die zonder aankondiging varieert van robuust naar fluweelzacht, zoals in ‘Dolomite jollity’. Deze song spuwt naar zijn 60’s-albumgenoten met een verfrissende shot elektronica en kijkt zo enkele decennia vooruit. Wel jammer dat net die verfrissende akkoorden het lied tenietdoen tot een ordinair popnummer.

Baby Guru weet hoe melodieën te vermengen en retromuziek te voorzien van vernieuwde technieken. ‘Pieces’ is goed voor een ontdekkingstocht vol tegendraadse kantjes waar je best wat tijd voor neemt, maar of het daadwerkelijk zorgt voor een heropleving van de jaren ’60 is een ander paar mouwen.

Baby Guru heeft voorlopig geen concerten gepland in België of Nederland.

Baby Guru Facebook