Balthazar – Rats: wereldklasse

door Thomas Konings

Balthazars eerste worp ‘Applause’ was een schot in de roos. Lovende recensies alom, en als kers op de taart een MIA voor beste album. Daarna ging de groep touren met dEUS en bouwde ze een sterke livereputatie op. De vraag was of Balthazar met de spreekwoordelijke moeilijke tweede kon bevestigen en de hoge verwachtingen waar kon maken.

En, hoera hoera, dat is zeker het geval; de verwachtingen worden zelfs overtroffen. Te beginnen bij het openingsnummer, en tevens ook de eerste single, ‘The Oldest of Sisters’. Niet zo catchy als de singles van het eerste album, maar zeker zo goed. Zoals op de hele plaat krijgen de blazers hier een hoofdrol en zorgen ze voor een warm geluid.

Al meteen wordt het verschil met voorganger ‘Applause’ in de verf gezet: de songs verliezen aan aanstekelijkheid, maar winnen aan intimiteit. Emotie primeert, aldus de band. Gelukkig blijven de arrangementen ook ijzersterk. Rond alle nummers hangt een zekere vlaag van melancholie en mysterie. Ook de teksten van frontmannen Jinte Deprez en Maarten Devoldere zijn raadselachtig. Die zekere spanning komt maximaal tot uiting in ‘Later’. Je wordt als luisteraar opgejaagd en beklemd door een ijzige vioolpartij, die je helemaal uit het lood slaat. De strijkers snijden door merg en been, zoals ze dat ook doen in het fraaie (de titel alleen al) ‘The Man Who Owns The Place’.

Het daaropvolgende ‘Joker’s Son’ is iets relaxter, losser en creëert met blazers een huiskamersfeer. Zeker niet negatief bedoeld, want het is een prachtig nummertje zoals ze dat alle tien zijn. Het naar de keel grijpende hoogtepunt ‘Lion’s Mouth (Daniel)’ is dan weer ontroerend mooi en ‘Listen Up’ is een song die makkelijk wegluistert, onmogelijk om hier niet vrolijk van te worden. Je voelt als het ware de levenslust in je toenemen met de seconde.

Als er dan toch iets van bombast te bespeuren valt op ‘Rats’ is het wel in het ietwat logge ‘Any Suggestion’. Dit rijk georkestreerde lied sleept zich voort naar een emotionele climax die je knock-out slaat. Een dijk van een nummer om de dozen Kleenex bij boven te halen is dit. ‘Sides’, tot slot, is een prima afsluiter om bij weg te dromen, en nog eens alle melancholie naar boven te laten komen.

Je hoort het al, wij zijn helemaal verslingerd aan de nieuwe Balthazar. ‘Rats’ overstijgt duidelijk de landsgrenzen. Dit diepgaande pareltje scheert zowel muzikaal als emotioneel hoge toppen. Balthazar is wereldklasse.

Begin december tourt Balthazar in België en Nederland, je kunt de groep live zien op volgende datums en plaatsen:
02.12 TRIX, Antwerpen – info & tickets
04.12 Effenaar, Eindhoven – info & tickets