Benny Zen and The Syphilis Madmen – Run back to the Safety of the Town: prozac

Afgelopen week zat ondergetekende vol vreugde achter de laptop, met daarnaast het hoesje van Benny Zens laatste telg, en stootte vaak op afkeurende blikken. Begrijpelijk, het kan verkeerd overkomen wanneer in zwarte drukletters duidelijk wordt dat hij het deze keer ‘doet’ met The Syphilis Madmen. Neem daar nog eens bij dat Kinky Star dit album uitbrengt en de vreemde gezichten zijn al niet zo verbazingwekkend meer.

Benny Zen aka Peter Houben is geen onbekende in de muziekwereld. De meesten kennen hem hoogstwaarschijnlijk onder de naam Ultracowboy. Naar eigen zeggen zou Houben op deze plaat meteen een paar stappen verder gaan dan we al gewoon zijn. Het album staat bol van korte nummers, cynische teksten en muzikale vrolijkheid. 35 minuten lang worden we getrakteerd op uiterst genietbare indie. De Belg verleent het ideale tussendoortje om eens te ontlasten van alle frustraties, ellende en zwartgallige thema’s. De luchtige versiering waar hij zijn nummers in verpakt wint aandeel bij elke luisterbeurt.

De titelsong dartelt nochtans meteen voort op een weemoedig gitaartje. ‘Let the Sunshine in your Heart’ gaat in strijd met het voorgaande en probeert beetje bij beetje om de getormenteerde zielen een sprenkeltje vreugde te schenken. ‘Run Back to the Safety of the Town’ tovert dezer wijze zoetlief een glimlach op het gezicht. Het kan ook niet anders met nummers die zich ‘Got a Lot of Horseshit Left’ laten noemen. Na twee luisterbeurten garanderen we dat je al lustig de lalala’s meezingt.

Nog zo’n straightforward nummer is ‘Isabel’. Wij raden je echter aan om dit lied ook eens op YouTube op te zoeken. Als je ons ook nog even toestaat om tussen de veertien songs een favorietje uit te kiezen, plaatsen wij gaarne ‘Become a Freethinker Today’ bovenaan ons lijstje. De luchtige tekst, lichte opbouw en een middenstuk waar The Beach Boys niet ver zoek zijn maken van ons ter plaatse al een vrij en vrolijk mens.

Benny Zen levert met zijn Syphilis Madmen een vreugdevol en ontspannend plaatje af. Dezer dagen krijgen we helaas te weinig te maken met artiesten die zichzelf niet al te serieus nemen. Benny Zen is nog één van die laatste strohalmpjes waar we ons aan kunnen optrekken. De ultieme prozac.

Benny Zen and The Syphilis Madmen MySpace

Album verdeeld door Munich Records