Blaudzun – Promises of No Man’s Land: rijk niemandsland

door Yanni Ratajczyk

In 2012 brak de immer sympathieke Johannes Sigmund door met zijn derde plaat onder de naam Blaudzun. Met ‘Heavy Flowers’ werden er potten gebroken in zowel België als Nederland. We weten niet meer hoe lang het nummer ‘Flame On My Head’ zich standvastig in ons hoofd nestelde en toen we een tijdje geleden de nieuwe single van de groep voor het eerst hoorden, sukkelden we opnieuw met hetzelfde neveneffect.

Het was de titelsong ‘Promises of No Man’s Land’ die het eerst op de radiogolven mocht drijven en ons veel goede hoop gaf.  Na de eerste toetsen zwelt het lied direct Blaudzuniaans aan tot een dreigend verhaal over de onzekere omgeving van het niemandsland. “We’ll feel the sons and daughters/Who fear to cross the borders/In the promises of no man’s land”, klinkt het. Je bent gewaarschuwd.

Ook de historische streek van Babylon mag eraan geloven. ‘The Streets of Babylon’ is een pareltje met een uitstekende dynamiek. Het epos begint met knallende drums en akoestische gitaarsnaren die het zwaar te verduren krijgen. Tijdens het refrein horen we weer de typische kopstem van Sigmund. We twijfelen er niet aan dat ook deze song goed zal scoren in de Lage Landen.

Opvallende ingrediënten van dit album zijn de sterk aanwezige percussie en de toetsen die veel van de nummers moeten ondersteunen. Goede voorbeelden zijn ‘Too Many Hopes for July’ en ‘Hollow People’. Ook de blazers krijgen hier en daar een prominente plaats, wat de bombastische sound in bijvoorbeeld ‘Halcyon’ alleen maar ten goede komt.

Blaudzun levert met ‘Promises of No Man’s Land’ een plaat af die in het verlengde ligt van voorganger ‘Heavy Flowers’. Terwijl de vorige nog zeer sterk folkgeoriënteerd was worden er nu extra ingrediënten toegevoegd die het geheel nog wat meer opfleuren. Sigmund en zijn band schilderen het portret van een wel zeer rijk niemandsland, dat menig man zal opslokken.

Blaudzun live zien kan binnenkort onder meer in Antwerpen (Calamartes festival, 17.03, info en tickets), Hulst (Vestrock, 08.06, info & tickets) en Hasselt (Pukkelpop, 15.08, info & tickets). Check de website van de band voor meer concerten.