Blood Red Shoes – In Time To Voices: volwassen onstuimigheid

door Tiffany Devos

Als Blood Red Shoes-fan moet je al ferm je best gedaan hebben om de band de laatste vier jaar nog niet live aan het werk te hebben gezien in en rond België of Nederland, want stilzitten, dat doet het duo niet. Na intensief te toeren en wellicht op ieder festival neergestreken te zijn, vlogen ze in plaats van een pauze te nemen direct weer de studio in. En voilà, zes maanden later was hij daar al, de derde. Even opwindend, hoewel de onstuimigheid van op de vorige platen de grens van meerderjarigheid lijkt te hebben bereikt.

“Tijd om dieper te gaan graven”, voorspelde de eerste single ‘Cold’ al. Op album nummer twee bewezen ze met ‘Colours Fade’ al dat ze in staat waren tot iets complexer. Opluchting, want ‘In Time To Voices’ trekt deze lijn door. De beproefde formule uitdagen blijkt een welkome ommezwaai na al het geweld dat we van hen gewoon zijn. Zo zijn de gewoonlijk instant meezingbare refreinen pas na meerdere keren luisteren in je hoofd genesteld en getuigen de songstructuren van meer volwassenheid. Gelukkig klinken ze nog steeds heerlijk als Blood Red Shoes, de band die een geslaagde balans wist te vinden tussen popmelodieën en helemaal wild gaan. En wees gerust, dat live meebrullen zal nog altijd even goed lukken.

Opvallend genoeg lijkt het duo ook een versnelling lager geschakeld te hebben, met uitzondering van het hardste dat ze al ooit gemaakt hebben dan: de één en een halve minuut durende stonerrock-afwisseling ‘Je Me Perds’. Dat wil niet zeggen dat ze iets van hun energieke aantrekkingskracht verloren hebben. Live zal het allemaal even spannend blijven, mede dankzij de aanzwellende melodieën die er in de meeste gevallen naar toe werken om in een hevige finale los te barsten.

Verder schudt Laura-Mary Carter zoals we dat gewoon zijn nog steeds aardige riffjes uit haar gitaar en zorgt Steven Ansell met die geweldige voortstuwende drums voor de beste drumpartijen sinds Animal uit The Muppets. En zo mooi geproducet, Mike Crossey. Een hele vooruitgang op dat vlak.

Gegroeid is het beste woord om dit iets meer ingehouden Blood Red Shoes te beschrijven. We horen een band die hun instrumenten nog beter beheerst, die nog beter samen zingt en succesvol verkent wat er vroeger nog niet uit kwam. Dit is hun meest ambitieuze plaat tot nog toe en dat hoor je. Mogen ze maar snel weer die festivalweides vullen, wij zullen er alleszins met volle goesting bij zijn.

Blood Red Shoes live zien kan binnenkort op volgende data:
12.04 L’Aéronef, Lille (info & tickets)
13.04 Melkweg, Amsterdam (info & tickets)