Bosnian Rainbows – Bosnian Rainbows: wilde gitaarpartijen op ingetogen momenten

door Wouter Jaques

Omar Rodriguez-López is een van de weinige artiesten die erin slaagde het muzieklandschap de laatste decennia erg tegendraads in te kleuren en die toch een groot publiek wist te strikken. Het succes begon met de post-hardcore van At The Drive-In, terwijl later vriend Deantoni Paks werd ingeschakeld om met The Mars Volta opschudding te veroorzaken. Nu vormen beiden Bosnian Rainbows, samen met zangeres Teri Gender Bender van Le Butcherettes en toetsenist Nicci Kasper van Dark Angels. Met die karrenvracht aan ervaring en een titelloos debuut trekt de bende op avontuur langs amper betreden paden en tal van interessante valstrikken.

Deze tocht opent met ‘Eli’ alvast mysterieus en veelbelovend. Overacting is echter nooit veraf, want Benders krachtige stem kan maar net haar vurige temperament bedwingen. Bovendien krijgen de zwevende melodieën en hallucinerende gitaareffecten een bombastische opbouw te verduren, al passen die perfect bij de geladen sfeer. De trip verloopt dus niet zonder obstakels. Bosnian Rainbows weet dankzij hun jarenlange ervaring hoe je extravagantie met ingetogen momenten moet combineren. Zo zijn de rauwe bluesgitaren op de donkere, elektronische golven redelijk slepend. Voeg daar evenwel een agressieve drumpartij en een vlotte cadans bij, en nummers als ‘Turtle neck’ worden heel aanstekelijk. Alles krijgt aldus een commerciële omkadering.

Telkens komt het viertal verbazend goed weg als het zootje ongeregeld dat ze toch wel zijn. Op die manier is ook ‘Worthless’ een vreemde gewaarwording. Stotterende ritmes en lang uitgerokken gitaarakkoorden zijn geen goed koppel, maar ze geven een catchy strijd. Helaas is niet elke song een creatieve hoogmis en niet iedere structuur even doordacht. Zo duiken doorheen het album geregeld vervelende momenten op, en kon Bender af en toe beter een toontje lager zingen.

Dat negatieve is ruimschoots ondergeschikt aan de vele hoogstandjes. ‘I cry for you’ is een passioneel genot vol dwarse gitaarsolo’s, een verademing voor iedere meerwaardezoeker. De gejaagde opbouw met gemoedelijke atmosfeer mondt uit in een allesvernietigende storm. ‘Morning sickness’ bewijst de gave voor het creëren van waanbeelden. Het gitaarspel klinkt niet zo eigenzinnig als bij The Mars Volta, maar is meer rechttoe rechtaan. De complexe uitwerkingen zijn ruw en vaak wisselend van karakter; dat maakt het geheel zo spannend en onvoorspelbaar.

Het is duidelijk dat Rodriguez-López niet alleen aan het roer staat, maar dat iedere song in samenwerking werd geschreven. Die groepssfeer maakt van dit debuut een intensieve plaat en van Bosnian Rainbows een sterke liveband.

Bosnian Rainbows live aan het werk zien kan binnenkort in Hasselt (17.08, Pukkelpop, info & tickets) en Groningen (16.08, Noorderzon Festival, info & tickets)

Bosnian Rainbows website

Album verdeeld door Rough Trade