Braids – In Kind // Amends: betoverend

door Thomas Konings

Beetje vreemde timing van Braids om nu, met het album ‘Flourish // Perish’ dat binnen twee maanden in de winkels ligt, nog snel een EP naar buiten te brengen. Niet dat we het erg vinden hoor. De Canadese band is bezig aan een zegereeks die na dit vier-nummer-tellende plaatje en een glorieuze passage op Best Kept Secret alleen nog maar kan eindigen met een uitmuntende langspeler.

‘In Kind / Amends’ draait vooral rond de twee singles die het trio de voorbije maanden al releasede. Eerste daarvan is ‘Amends’, een nummer waarvan menigeen vindt dat het qua sound te dicht aanleunt bij Blue Hawaii, het andere project van zangeres Raphaelle Standell-Preston. We kunnen die kritiek wel begrijpen – Braids kiest nu eenmaal voor een minimaler, elektronischer en ijler geluid – maar, moeten we daar meteen aan toevoegen, eigenlijk is het spijkers op laag water zoeken. ‘Amends’ is immers zes minuten lang bezworen worden door pulserende beats, aanzwellende synths en de in-laagjes-opgestapelde engelenzang van Standell-Preston.

Het tweede vooruitgeschoven nummer, ‘In Kind’, is heel wat epischer van aard en wordt grotendeels gedragen door de hoogst indrukwekkende vocalen van de sympathieke frontvrouw. Vanaf minuut twee spint de Canadese met haar stem een betoverend web, waarin je liefst van al eeuwig zou blijven plakken. Denk Gang Gang Dance, maar dan dromeriger en nog nog hypnotischer.

Opvallend is het verschil met de andere twee liedjes op deze EP. ‘Near Enough’ en ‘A Dawn In Me’ zijn veel ingetogenere songs, waarin de zachte elektronische soundscapes meer op de voorgrond komen, en de zang van Standell-Preston naar achter getrokken wordt in de mix. Het is niet zo dat ‘Amends’ en ‘In Kind’ erg toegankelijk zijn, maar ze zijn in elk geval makkelijker te behappen dan deze twee teruggetrokken stukjes ambient, die ongetwijfeld fans van Julia Holter kunnen aanspreken. Voorts scheppen ze mee de wonderlijke sfeer die deze korte, maar oh zo krachtige EP kleur geeft. We herhalen maar al te graag dat het echte werk nog moet komen, namelijk het tweede album ‘Flourish // Perish’, en zetten tot die release deze EP op repeat.

Braids speelt op zes september in de Botanique te Brussel (info & tickets), er werden nog geen concerten in Nederland bekend gemaakt.

Website Braids

EP verdeeld door Konkurrent