Breton – War Room Stories: het dansbare manifest

door Jens Van Lathem

De jongens van Breton willen met hun tweede langspeler je hart en dansschoenen veroveren. ‘War Room Stories’ werd geschreven tijdens het toeren en dat duidelijk met het publiek in gedachten. De plaat werd vervolgens opgenomen in een oud-communistisch propagandagebouw in Berlijn waar de band klaarblijkelijk geïnspireerd werd om alle scherpe hoekjes en kantjes van hun werk weg te vijlen. En dat heeft geloond, op 22tracks bijvoorbeeld is de groep een echte hit geworden en wij voorspellen dat nog vele zolen zullen versleten worden op hun dansbare songs die stuk voor stuk klaar zijn de titel “hit” op zich te nemen.

Breton werkt op bijna elk nummer met dezelfde vier ingrediënten: een funky drumruggengraat, stuwende synth- of pianoakkoorden, teksten die populistischer lezen dan het gemiddelde partijprogramma en een voortdurend kat- en muisspel met spanningsbogen, al dan niet verzorgd door de strijkers van het Macedonian Radio Symphonic Orchestra. Hiermee zorgt het vijftal voor de soundtrack bij elke fase van een gemiddelde vrijdag. Dankzij het trage ‘S4’ kan er bij het wakker worden en tijdens de werkdag al een geeuwend danspasje af, ‘National Grid’ maakt dan weer het feestbeest in je wakker dat op ‘Envy’ alle remmen losgooit en de prins of prinses van de dansvloer wordt. Tot slot is ‘Got Well Soon’ er eentje voor de platenbakken van de dj op een duistere afterparty.

Het album klinkt ook als één lange Uncle Sam-poster, compleet met een passend stompzinnig promopraatje. De teksten op de plaat slaan nergens op maar geven je wel het gevoel dat enkel de band weet wat er omgaat in je complexe leven. “Because you’re a tourist / there’s nothing wrong with that / but what you never could have noticed / is how your bags were packed” is maar één voorbeeld van de anthems die jij en duizenden anderen moeten meeschreeuwen. Je hoort de melodie zelf al.

Wij hadden je ondanks dit alles wel een aangename dansplaat willen aanraden, ware het niet dat ‘War Room Stories’ zichzelf iets te serieus neemt. De liedjes zijn doorspekt met opnames van willekeurige gesprekken en stadsgeluiden uit de buurt van de studio. Dat komt ongeveer even diepzinnig en interessant over als een praatgrage hostess op het autosalon met een avondcursus filosofie op zak. Wie zich enkel wil verliezen in de werkelijk luchtige nummers, houdt slechts een halve plaat over.

Breton komt binnenkort naar Brussel (23.02, Botanique, info & tickets) en Amsterdam (28.02, Paradiso, info & tickets).

Breton website