Broeder Dieleman – Alles is IJdelheid: interessant album, geen meesterwerk

door Bram Pollers

Broeder Dieleman is een buitenbeentje. Als er al gezongen wordt in de Nederlandse taal, neigt deze uitvoering meestal naar het Algemeen Nederlands. Broeder Dieleman gaat hier tegenin en kiest resoluut voor het dialect van de kleine Zeeuwse gemeente Spui, waar ze klaarblijkelijk een taaltje spreken dat aanleunt tegen de tongval van de westelijke Belgische provincies.

De zanger vertelt op zijn debuut over het Zeeuwse landschap, de dood van zijn moeder en de worsteling van zijn Gereformeerde opvoeding (toegegeven, hier hebben we opzoekwerk voor verricht, het Zeeuws is niet altijd even verstaanbaar). In 9 nummers brengt hij breekbaarheid en steekt hij zjin liefde voor americana niet onder stoelen of banken. Daarnaast levert het zingen in zijn lokale dialect een mooi effect op.

Dat zorgt voor enkele hele mooie nummers, zoals de single ‘Duuzend Veugels’, ‘Genade’ (even dachten we dat er een Nederlandstalige versie van ‘E’ was opgestaan) en de puike afsluiter ‘O.L.V. van de Polder’. ‘Zingen bij Beurte’ en ‘De Nieuwe Zeven Jaar’ staan echter in schril contrast met die mooie momenten. Deze 2 songs kunnen bezwaarlijk meer worden genoemd dan opvulsel. Bij de rest van het album zitten er geen uitschieters meer, louter degelijke tot mooie liedjes.

‘Alles is IJdelheid’ is, naast een aangename kennismaking met de Zeeuwse troubadour, een intiem maar wisselvallig album geworden. Geen woord omschrijft zijn stijl beter dan kleinkunst. Zelden wordt er nog verwezen naar dit genre, maar Broeder Dieleman klinkt meermaals als een (bij momenten onverstaanbare) Zjef Vanuytsel. Het album is geen meesterwerk, maar desalniettemin een interessante passage doorheen de Nederlands polders.

Broeder Dieleman live zien kan binnenkort onder meer in Deventer (Burgerweeshuis, 13.01, info & tickets), Amsterdam (Paradiso, 01.02, info & tickets) en Breda (Mezz, 03.02, info & tickets). Check de website van Broeder Dieleman voor een overzicht van alle geplande concerten.

Album verdeeld door Sonic Rendezvous