Broken Bells – After the Disco: Pop van de bovenste plank

door Anthony Brynaert

De debuutplaat van Broken Bells vier jaar geleden zadelde ons vooral met gemengde gevoelens op. De indruk dat er veel meer in zat overheerste. ‘Broken Bells’ was zeker geen slecht album, maar slaagde er niet in de middelmatigheid te overstijgen. Jammer, was onze voornaamste gedachte. We hadden meer verwacht van de samenwerking tussen James Mercer (The Shins) en Danger Mouse (Gorillaz, Gnarls Barkley). Nu goed, iedereen verdient een tweede kans, en vier jaar later zijn ze terug met het nieuwe ‘After the Disco’.

De vooruitgeschoven radiohit ‘Holding On For Life’ deed meteen het beste vermoeden. Mercer haalt hogere tonen dan ooit tevoren en het nummer blijft zich nestelen in ons onderbewustzijn. We durven er op te wedden dat je het de laatste dagen niet kon laten het lied mee te zingen op het werk of waar je ook was, inclusief lichte gêne achteraf. Het gevoel met deze plaat zat dan ook direct op de juiste plaats.

En dat gevoel hebben Mencer en Danger Mouse bijzonder goed kunnen vasthouden, al bij de eerste luisterbeurt weet je onmiddellijk dat deze in een andere klasse meespeelt dan hun debuut. Elke song ligt goed in het gehoor en laat een Broken Bells in topvorm horen. ‘After the Disco’ kan niet beter beginnen dan met ‘Perfect World’, nu al een 21e eeuwse klassieker.

De eerste vier nummers vormen meteen het hoogtepunt. De rest halt niet dat hoge niveau maar is nu wél steevast bovengemiddeld goed. Het speelplezier is ook zo duidelijk hoorbaar dat wij het album opnieuw en opnieuw blijven draaien, in deze donkere periode doet niks meer deugd dan een opgewekt vrolijk makende topplaat.

Zo zijn deze keer onze vermoedens wel meer dan waargemaakt door deze twee rasartiesten. Het is de beste verzameling popsongs van het jaar tot nu toe en we verwachten nog niet meteen aflossing van wacht.

Broken Bells spelen binnenkort in Brussel (ABFlex, 31.03, info & tickets) en in Amsterdam (Melkweg The Max, 01.04, info & tickets).

Website Broken Bells

Verdeeld door Sony Music