Captain Kid – 67 Songs: zoetklinkend en aanstekelijk

door Sam Hendriks

Om enige verwarring te voorkomen: ’67 Songs’ telt geen 67 nummers, maar slechts twaalf. Captain Kid – of Sébastian Sigault – houdt enorm van getallen en associeert ze met kleuren. De kleur die Sigault aan het getal 67 heeft gegeven zou zo mooi zijn dat ze perfect bij het album past.

Jarenlang hield Captain Kid zijn muzikale kunsten verborgen voor het grote publiek. Zijn ukelele en gitaar kwamen enkel boven in kleine zaaltjes of cafeetjes. Totdat ‘We & I’, het pronkstuk van ’67 Songs’, gebruikt werd in een advertentie en hij een groter publiek bereikte. Nu staat hij er dan met zijn debuutalbum, en het klinkt super. De Parijzenaar laat zich van zijn beste kant zien: hij is hartroerend en behaaglijk. Zijn nummers zijn zoetklinkend en aanstekelijk. Voor dit debuut liet hij zich omringen door drie muzikanten en songwriter Julien Ribot.

‘Not Reliable’ zet het album goed in: eenvoud met finesse, met een sterk refrein. Het wordt gevolgd door ‘We & I’, het gouden ticket van Captain Kid. Met zijn twee minuten, gefluit en opnieuw eenvoud is het één van de pronkstukken van het album. De echte juweeltjes van ’67 Songs’ zijn ‘Shiny Crown’, ‘Sad Waltz’ en ‘Nolita’, met nadruk op dat laatste. Hij laat er al zijn potentieel in zien. Opnieuw krijgen zijn donkere teksten een levendige uitstraling, zonder hun kracht te verliezen.

Captain Kid steekt zijn liefde voor getallen en kleuren niet onder stoelen of banken. In ‘Erratic Fever’ komt ze opnieuw bovendrijven (‘Numbers and figures are dancing for my eyes / letters and colours are slowly spinning by’). De titel van de afsluiter ‘F#’ is een verwijzing naar de HTML code voor enkele kleuren.

De regelmatige terugkeer van de ukelele (in ‘Uku 1’) en de luchtige refreintjes maken het album minder ernstig en beter verteerbaar. De stem van Captain Kid is toegankelijker dan die van pakweg The Tallest Man on Earth, maar typeert hoe dan ook het hele album. Hij leeft volgens de filosofie “als ik de melodie vergeet, doet het nummer dat ook.” Het zorgt ervoor dat ’67 Songs’ niet snel zal vervelen en zelfs mooier wordt bij elke nieuwe luisterbeurt.

Captain Kid Facebook

Album verdeeld door PIAS