Chapelier Fou – Invisible: Op ontdekkingstocht in je eigen fauteuil

door Yanni Ratajczyk

Chapelier Fou is het eenmansproject van de Fransman Louis Warynski. Voor ‘Invisible’ kwam hij al met een EP en een debuutplaat op de proppen. Na toch wel een mondiaal succes is er nu dit nieuwe album.

‘Invisible’ wordt geopend met ‘Shunde’s Bronx’, waarbij lekker onstuimige elektronica het op een lopen zet en uiteindelijk begint te flirten met heerlijke vioolklanken. Deze song vormt een duidelijke intro voor hetgeen de luisteraar nog te wachten staat. Ook ‘Cyclope & Othello’ is een lied dat je direct laat kennismaken met de intrigerende wereld die door Chapelier Fou geschapen wordt. Heldere elektronische klanken laten zich weer bijstaan door strijkers, het geheel kunnen we bestempelen als een echt hoogtepunt van de plaat.

In ‘Vessel Arches’ krijgen we voor het eerst een echte zangpartij te horen. De melancholische manier van zingen past perfect in het nummer De elektronica wordt wat drukkender en staat de stem zo ideaal bij. Na het beluisteren van deze topnummers is het klaar en duidelijk voor de luisteraar: Chapelier fou slaagt er op voortreffelijke wijze in om zeer sfeervolle songs te maken, die elk hun eigen karakter hebben, maar toch een zeker handelsmerk dragen.

‘Invisible’ is een plaat die je in één keer laat zien waar het op slaat, maar langs de andere kant vallen er zoveel dingen te ontdekken dat je je wel verplicht voelt om het album opnieuw op te zetten. In ‘Fritz Lang’ wordt er getokkeld en springt de viool heen en weer tussen zwaarmoedig en opgewekt terwijl ‘L’eau Qui Dort’ lekker zwaar en melancholisch is. Ook ‘Protest’, dat eerst wat moeilijk doet omwille van zijn stotterige karakter, krijgt bij ons een plaatsje op de bovenste plank. ‘P Magister’ en ‘Moth Flame’ sluiten de langspeler af en durven we misschien wel de minst goede songs te noemen, al passen ze wel perfect in het geheel van de plaat die bevolkt wordt door goede tot zeer goede nummers.

‘Invisible’ is langs de ene kant een conceptplaat, maar langs de andere kant is ze ook zo divers en multifunctioneel. Warynski schept een universum waarbij woorden als magisch en fantasierijk direct in ons opkomen. Als soundtrack van een mysterieuze film zou dit werk niet misstaan, al raden we dit album ook aan wanneer je op ontdekkingstocht wil in je eigen fauteuil.

Chapelier Fou live zien kan binnenkort in Dranouter (Dranouter Festival, 04.08, info & tickets) en Brussel (Atelier 210, 25.11, info & tickets).

Chapelier Fou website

Album verdeeld door Rough Trade