Charlie Jones' Big Band – Until I Get Bald: een van de beste Belgische platen van het jaar

door Thomas Konings

Charlie Jones is het alter ego van kunstenaar Jan Verstraeten uit Sint-Niklaas. Zijn band kan je bezwaarlijk een big band noemen, maar toch al bigger dan twee jaar geleden. Toen waren ze nog met z’n tweeën en brachten ze ‘Wash The Dirt off These Hands’ uit, een album dat ging over een zware periode in het leven van Verstraeten, getekend door ziekte en sociale isolatie. Ondertussen is de groep gegroeid tot een kwartet en probeert Verstraeten terug onder de mensen te komen, al heeft hij nog steeds de drang zichzelf op te sluiten. En dit is, als logisch vervolg op het vorige album, dan ook het onderwerp van de nieuwe plaat ‘Until I Get Bald’.

Jones is niet alleen muzikant, hij is ook beeldend kunstenaar. Geen wonder dat het prachtige artwork dan ook van zijn hand is. Op de hoes zien we het hoofd van Verstraeten gegoten in kristal. Het kunstwerk heet ‘Me & A Cartoon’, net als het eerste nummer op de plaat. Jones houdt zijn handen voor zijn kristallen hoofd, omdat het voor hem een gek idee is om je hoofd in een kitscherig product te laten gieten als kristal. Het is ook een metafoor voor het album. Verstraeten is erg gesloten, maar vertelt via de plaat wel zijn verhaal aan al wie het horen wil.

Het lied met dezelfde titel opent ook de cd. Dreigende gitaren monden uit in een portie noise; het is geen nummer om vrolijk van te worden. De expressieve zang doet denken aan die van Jan Paternoster. Niet enkel de vocalen roepen vergelijkingen op met Black Box Revelation, ook de typische blues rock, die we ook kennen van bands als The Black Keys, horen we terug op ‘Until I Get Bald’.

Het album is erg afwisselend. De ene keer intiem en folky in het mooie ‘Hidden Track’, de andere keer wat meer swingend. Ondanks het zware thema zit er ook qua emotie variatie in de plaat en is de sfeer zeker niet altijd droevig. De kwaliteit van de songs is gelukkig niet zo afwisselend. Charlie Jones’ Big Band weet immer te overtuigen. Het uitbundige ‘The Elephant Man’ is een feest voor de oren. In het briljante ‘Until I Get Bald’ hoor je bijna de demonen zweven waarover Verstraeten zingt.

We lazen dat Verstraeten geen plan B heeft. We hopen dat hij het ook nooit nodig zal hebben. Deze groep verdient zeker wat meer aandacht, zeker nu ze met ‘Until I Get Bald’ een van de beste Belgische platen van het jaar afleveren.

Charlie Jones’ Big Band speelt op 27.10 ook op het Let’s Get Lost Festival in Zwolle (info & tickets). Check voor meer live dates de website van Charlie Jones’ Big Band.