Compact Disk Dummies dromen digitaal, dystopisch en dansbaar op ‘Neon fever dream’

door Jonas Vandenabeele

Welkom in de neonverlichte koortsdroom van de broers Lennert en Janus Coorevits, beter bekend als Compact Disk Dummies. Debuut ‘Silver souls’ dateert van vier jaar terug, maar in tussentijd zat de band zeker niet stil: de broers werden huisband van De Ideale Wereld, produceten Uberdopes ‘Graag gedaan’ en schreven de soundtrack voor VTM-serie De Kraak. De vorige ep van de ‘Dummies’ dateert van 2019, met daarop ‘Cry for me’ en ook ‘Easy life’, dat in een geremixte versie op ‘Neon fever dream’ staat.

De plaat opent met broeierige blazers en een exotische saxmelodie van jazzmuzikant Mattias De Craene. Even waan ik me in de wachtkamer van het vagevuur… en dan komen de beats. Technologie in de (nabije) toekomst vormt de rode draad doorheen het album. De beelden die in de teksten geschetst worden zijn niet bepaald rooskleurig en dat is ook hoorbaar in de muziek. Eenzaamheid door de alomtegenwoordigheid van smartphones komt aan bod in ‘Everybody’s lonely’: “Seven billion living souls / and still there’s no one to keep me off my phone” – nagels met koppen voor een generatie die vaak aan een scherm groot of klein gekluisterd zit. Niet meteen een floorfiller, maar wel uiterst catchy.

‘Neon fever dream’ toont zich nog abstracter, dystopischer en futuristischer in de gelijknamige track: een meute moordzuchtig rondzoemende drones en de duivel in een suv, die aan de verkeerde kant van straat rijdt. De meeste nummers kan je omschrijven als donkere disco: aanstekelijk met een duister kantje. Als deze jongens de soundtrack voor de apocalyps mogen schrijven, dan gaan we op z’n minst dansend ten onder.

Dat de twee broers ook gewoon heel dansbare pop kunnen maken, bewijzen ze met ‘Matter of time’ en ‘I remember’. Het is moeilijk om stil te zitten op de aanstekelijke synths en meezingbare vocals van de Dummies. Beide songs gaan over verlangen, maar passen ook perfect in het plaatje van de koortsdroom.

Dat er sprake is van digitale moeheid en een teveel aan prikkels wordt nog maar eens duidelijk op ‘(Fell in love with a) hologram’ waarin de “Trade the software for a real embrace” de plaat conceptueel goed samenvat: de toekomst is digitaal, maar kan snel vervagen tot een Black Mirror-achtige ‘Neon fever dream’ waar Compact Disk Dummies op een aanstekelijke manier voor waarschuwen.

Het concept van de dystopisch-futuristische dansplaat werkt wonderwel: ‘Neon fever dream’ voelt aan als een artistiek geheel. Soms boeten de Compact Disk Dummies daardoor wel wat in aan dansbaarheid, maar dat deert geenszins. De broers zijn niet te beroerd om meer filosofische thema’s aan te kaarten, zonder afbreuk te doen aan hun DNA.

Compact Disk Dummies hebben dit najaar enkele optredens gepland. Een volledig overzicht vind je op de website van de band.