Crackups keert kort en krachtig terug met ‘Greetings from earth’

door Jonas Van Laere

Tien jaar geleden schopten (toen nog The) Crackups het tot de finale van Humo’s Rock Rally, releasten ze debuutalbum ‘Animals on acid’ en verdwenen toen voor lang van het toneel. Anno 2020 zijn de Kempenaren aangesterkt met uiteenlopende ervaring bij onder andere Double Veterans, Psycho 44, Priceduifkes en Warhola. Belangrijker is echter dat ze slagen in wat Selena Ali met haar katje Lee niet lukte, namelijk hondsdolheid opnieuw het land binnensmokkelen. ‘Greetings from earth’ zijn zeven nummers in minder dan achttien minuten waarin punk, garagerock en enkele stemmingsstoornissen ten dans spelen.

De frontale aanval is vaak de beste verdediging, en op momenten dat het dat niet is, dan heb je alsnog een stevig statement gemaakt. Wanneer ‘Wet sheets’ aanvat is er dan ook geen tijd voor een verkenningsronde. Verzet aantekenen is een onbegonnen zaak, het is conformeren of genadeloos tegen het canvas gaan. Gitaren die zegevieren, onbuigzame drumsalvo’s en een stem met korrel 40. Crackups combineert evenwel die rechtstreekse uppercuts met pakken techniek en gewiekste structuren. De extra kilometers op de teller vertalen ze daarmee in een kwaliteitsinjectie. ‘Trainstation’ mag dan wel niet de meest verfijnde lyrics met zich meedragen, een meer energetisch garagepunk-nummer kwamen we de laatste jaren in België niet meer tegen.

‘Television screen’ is dankzij enkele uitgekiende tempo- en stemmingswissels onze favoriet. De venijnige gitaarpartij en de hitsige elektrobongo’s die het ritme lijken te fragmenteren geven het nummer iets primitief mee. Om enkele tellen later met een opgefokte wals en wat maniakale vocals het geheel uit zijn voegen te laten barsten. ‘Getting the vibes’ neemt daarna wat gas terug en bouwt traag een sinistere sfeer op tot de vibes alsnog door de schorre strot van Thomas Valkiers naar buiten gespuwt worden. Voor wie de broeihaard van aanstootgevende gedachten en gevoelens nog niet genoeg opgestookt was, doet de band er met ‘Liar’ nog een laatste schepje bovenop. Het nummer doet je voortdurend over je schouder kijken door vunzig opgefokte gezangen te cumuleren en tussendoor de groezeligheid van een kelderverdieping op te zoeken.

Interplanetair reizen zal na de release van ‘Greetings from earth’ nooit meer hetzelfde zijn. Er gaan namelijk geruchten dat Crackups zich volkomen distantieert van mogelijke gevolgen mocht de plaat in handen vallen van buitenaards leven. Wanneer ze deze namelijk als representatief beschouwen, zal moeder aarde het aanzien van Sodom en Gomorra met zich meedragen.